[openstandaarden] Software patenten en CD&V

Ward Vandewege ward at pong.be
Tue May 13 12:03:25 CEST 2003

On Tue, May 13, 2003 at 11:13:27AM +0200, Frank Van Damme wrote:

> Wat moeite betreft doelde ik eerder op de debatten die hiet al aan
> voorafgegaan zijn (richtlijn is al langer in de maak), niet op de
> activiteiten van patentbureau's.

Ja, ook juist. De politici hebben er al veel (zinloos?) werk in gestoken, dan
kan er maar beter iets deftigs uit komen.

> Straf, ik volg trouwens de logica van de liberale kant niet. Wilden ze nu
> gewoon zeggen dat ze de eisen van die firma's niet kunnen weigeren?

Da's een goeie vraag. Kunnen of willen? Ik snap het ook niet hoor. Volgens
mij zijn KMO's veel interessanter dan grote bedrijven vanuit een politiek
standpunt. Als er 1 failliet gaat krijg je niet dezelfde
werkgelegenheidsmiserie als met een groot faillissement, en KMO's zijn veel
minder politiek actief (en daar heb je als politicus dus veel minder gezaag
van - maar ook minder cadeautjes, misschien...). En toch willen ze dit
erdoor drukken, wat grote spelers alleen maar gaat bevoordeligen. Volgens mij
denken de heren en dames gewoon niet op lange termijn, zelfs niet over hun
politieke hachje.

> Grootste nadeel is rechtsonzekerheid, en da's nog erger dan die 3 puntjes die
> jij vernoemt; je weet dat je op glad ijs begeeft, maar het is nooit zeker of
> je nu een overtreding begaat of niet. Hetgeen dan weer wel zal afhangen an
> wie er in de rechtszaak tegenover u zit...

Ja. Aan de andere kant zorgt die rechtsonzekerheid er momenteel wel voor dat
niemand in de EU durft om software patenten af te dwingen, uit vrees dat ze
in de rechtszaal nietig verklaard zouden worden. Maar da's verre van een
ideale situatie, en in feite een soort zwaard van Damocles dat boven de
hoofden van sw-developers hangt.

mvg,
Ward.

- --
Pong.be         -(   "Microsoft isn't evil, they just make really crappy   )-
Virtual hosting -(              operating systems." -- Linus               )-
http://pong.be  -(                                                         )-
GnuPG public key: http://gpg.dtype.org