[openstandaarden] [wdeclercq-assistant@europarl.eu.int: Europese richtlijn softwarepatenten]

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue May 13 19:20:07 CEST 2003

On Tue, 13 May 2003, Wouter Verhelst wrote:

[...]
> Hier heeft men uiteraard gelijk in;
Neen! Je kan het eigendomsrecht op materiele goederen helemaal niet
vergelijken met "eigendomsrecht" op intellectuele "goederen": een
gedeeld idee is meer waard dan een half idee, en zelfs meer dan het
niet-gedeelde idee op zich. "IP" is dus pure newspeak: het kiezen van
de term suggereert verkeerde dingen.  Bovendien is een patent het
toekennen van een monopolie, en ik denk niet dat het een liberaal past
om massaal veel monopolies uit te delen :-)

Bovendien belemmeren patenten op ideeen de vrije creativiteit, in de
zin van het intellectueel verder bouwen op de resultaten van anderen.
De hele wetenschappelijke vooruitgang is hierop gestoeld. Het nemen
van patenten is altijd beperkt geweest tot daar waar het inderdaad een
enorme investering vraagt om nieuwe dingen te ontwikkelen.
Ik stel voor dat we eens vijf voorbeelden vragen van gerechtvaardigde
software patenten, d.w.z., een patent dat bewijsbaar voor een
meerwaarde heeft gezorgd _voor de maatschappij_, en niet voor de
patenthouder. Want daar ging het toch altijd over: verlenen van een
monopolie indien dit de beste weg is om een macro-economisch positief
effect te krijgen.

[...]

Prachtig! Niet omdat dit juist is, maar omdat ze hier eigenlijk zeggen
dat Microsoft verkeerd is: zij belemmeren de vrije markt door hun
greep op de Office formaten, zodat vrije uitwisseling van informatie
niet mogelijk is tussen concurrerende bedrijven...

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480