[openstandaarden] de standaard over patenten

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Tue May 20 11:13:31 CEST 2003

On Tue, May 20, 2003 at 09:46:30AM +0100, Ward Vandewege wrote:
> Hallo lijst,
>
> Er staat een kort maar interessant artikel in de Standaard over patenten,
> onder de titel 'Kan privatisering uw gezondheid schaden?' (Opinie-paginas),
> door Dirk Barrez (http://www.stichtingglobalsociety.org). Hier is de URL
> (maar het zit in het betalende stuk van de site):
>
>   http://www.standaard.be/standpunt/opinie/index.asp?ArticleID=DSS20052003_008
>
> Twee korte citaten (meer mag niet denk ik - stomme copyright toestanden):
>
>  Zijn borstkankertests straks enkel nog te betalen door wie rijk genoeg is?
> [...]

Hm. Ben daar niet helemaal zeker van; de argumentatie die gedurende de
lange lobby tegen software-patenten gebruikt werd, is net 'software is
anders!'. Als we nu voorbeelden uit andere gebieden gaan gebruiken, dan
loop je het risico dat mensen het vrij succesvolle argument 'software
is anders' gaan vergeten, en dat alles voor niets is geweest.

Ik denk dat het veiliger is om voorbeelden uit de software-branche te
blijven gebruiken.

--
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org
Nederlandstalige Linux-documentatie -- http://nl.linux.org

"An expert can usually spot the difference between a fake charge and a
full one, but there are plenty of dead experts."
  -- National Geographic Channel, in a documentary about large African beasts.