[openstandaarden] Reactie van UNIZO ivm software patenten

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Tue May 20 18:27:29 CEST 2003

Op ma 19-05-2003, om 14:11 schreef frank goossens:
> middag lijst;
> het blijft hier stil rond blijkbaar, sta me toe een paar suggesties te
> doen voor concrete actie-voorstellen met unizo (voor wie niet weet wie
> unizo is; ex-ncmv, invloedrijke drukkingsgroep van middenstanders en kmo's
> in vlaanderen):
> * unizo (indien mogelijk gedelegeerd bestuurder kris peeters, alleszins
> iemand 'high up' contacteert willy de clerck en .. om het standpunt mee
> te delen.
> * unizo schakelt z'n internationaal (europees) netwerk in om europese
> [...]

Iets dat misschien gebruikt kan worden:
http://vereniging.opensource.nl/werkgroepen/PR+A/patent/toelichting.html

<quote>
Als de EU de patenten op software (en op andere gebieden) liberaler
regelt dan Japan en de VS, levert ons dat een niet te onderschatten
concurrentievoordeel op. Als wij daarentegen opgescheept raken met het
monstrum dat het EPO nu heeft voorgesteld, zullen wij tot lang nadat de
VS het hare al heeft afgeschaft met de hindernissen voor innovatie
blijven zitten. (een voorstel daarvoor was onlangs te lezen op
http://www.wired.com/news/politics/0,1283,39238,00.html)

Zelfs de grote europese marktpartijen zullen in het nadeel zijn
tegenover hun amerikaanse tegenhangers, omdat die met hun amerikaanse
portofolio van triviale patenten onmiddelijk europese patenten kunnen
claimen, terwijl het tegenovergestelde niet kan.
</quote>

ps: misschien kan er hiervoor samengewerkt worden met VOSN...

--
Mvg, Sander Devrieze.