[openstandaarden] nieuwe vrtnieuws.net

Philip Paeps philip at paeps.cx
Wed May 21 21:39:02 CEST 2003

On 2003-05-21 10:51:03 (+0200), Tijl Vercaemer <Skender at VrijZijn.be> wrote:
> vrtnieuws.net is vernieuwd.  Als je hem bezoekt krijg je de boodschap dat de
> videostreams geoptimaliseerd zijn voor skynet klanten, en dat de website
> geoptimaliseerd is voor minstens IE 5.5 op windows 98.

Met andere woorden.  Het is van kwaad naar erger gegaan.  Het is blijkbaar
zelfs onmogelijk geworden om verder te geraken dan de 'welkomst'-tekst.
Sorry, ik neem geen koekjes aan van een site die geen privacy policy ter
beschikking stelt zonder koeken te eisen, en ik laat al zeker geen JavaScript
aan mijn koekendoos.

Ik vind dit werkelijk een verschrikking.

Met links is er al helemaal niet meer verder te geraken.  De VRT is niet
geïnteresseerd in de blinde medemens?  De VRT is niet geïnteresseerd in mensen
die hun privacy op prijs stellen?  De VRT wil geen moeite doen voor
consumenten die durven te kiezen voor niet-proprietaire stuursystemen?

Dit is ondertussen al de derde keer -- als ik de tel niet ben kwijtgeraakt --
dat de OpenSource/FreeSoftware en OpenStandaarden gemeenschappen van
Vlaanderen zich hebben moeten 'kwaad maken' op de openbare omroep.  Geen
enkele keer is er echt iets 'nuttigs' gebeurd.

De VRT vertikt het om Open Standaarden te gebruiken.  Ze blijven hameren op
die 'grootste gemene deler' in plaats van voor de hele maatschapij te werken.
Dat stoort me verschrikkelijk.  Ik begrijp niet hoe de VRT het uitsluiten van
bevolkingsgroepen kan verantwoorden?

Momenteel kan je enkel op de VRT website als je aan de volgende 'vereisten'
voldoet:

  - Je gebruikt de laatste versie wintendo
  - Je gebruikt de laatste versie van mediaplayer
  - Je koopt om de zes maanden nieuwe (ia32) hardware
  - Je trekt je geen bal aan van je privacy
  - Je hebt 'zicht'

Gebruikers van 'alternatieve' (ik gruwel van dat woord) stuursystemen en
software worden systematisch buitengehouden, alsmede gebruikers die liever
andere architecturen dan ia32 kopen.  Mensen die hun privacy niet in het
gedrang willen brengen zijn ongewenst, en visueel gehandicapten hebben geen
recht op nieuws.

Disgusting.

> Maar je krijgt wel de mogelijkheid om hem met andere browsers te bezoeken.

De 'mogelijkheid'...

Er wordt een denigrerende manier neergekeken op mensen die andere browsers
gebruiken.  Indirect wordt de boodschap gegeven dat het aan de andere browsers
ligt dat je er geen 'optimaal resultaat' (cq helemaal _geen_ resultaat) mee
bereikt, terwijl het uiteraard aan de harnekkigheid van de VRT tegenover Open
Standaarden ligt.

Met hun 'aanrader' op die 'welkomst' (in mijn geval 'rot op') pagina doen ze
de gemiddelde gebruiker denken dat wintendo, internet exploder, ia32 en
mediaplayer Good Things zijn, en dat GNU/Linux, Mozilla, PPC en mplayer dat
niet zijn.  Over een scheefgetrokken beeld gesproken.  Moet ik me nu ook
vragen beginnen te stellen over de onafhankelijkheid van de berichtgeving?

Verschrikkelijk.

> Dit is al een hele vooruitgang ten opzichte van de vorige versie waar ze je
> eerst gewoon niet binnen lieten.

Helemaal niet!  Op de vorige versie ('verkiezingssite') konden we na veel
aandringen ten minste nog binnen.  Nu kunnen we helemaal niet binnen.  Enkel
als we blindelings koekjes aannemen (ik zie daar nergens een link naar een
privacy policy?) en JavaScript aan de koekjes laten komen.  Ik vind dat
onaanvaardbaar.

Het gaat van kwaad naar erger.

> Dat ze hun video optimaliseren voor skynet (ze beweren dat klanten van
> andere providers enkel een reeks afzonderlijke beelden met geluid zien)
> wijst er wel op dat ze er geen probleem mee hebben de klanten van bepaalde
> bedrijven te bevoordelen.

Ik denk niet meer in termen van 'bevooroordelen'.  Ik denk eerder in termen
van 'systematisch weren'.  Niet alleen worden GNU/Linux gebruikers, Mozilla
gebruikers, Mac OS gebruikers, Netscape gebruikers, etc in de kou gelaten, nu
worden ook Telenet klanten en alle inbelklanten straal genegeerd.

Yuck.

> Volgens mij past dat niet voor een openbare omroep, maar ik vrees dat het
> moeilijk zal zijn hen daar van te overtuigen.

We zullen het toch proberen.  Ik pik het allezins niet dat ik gediscrimineerd
wordt omdat ik mijn recht op vrije keuze als consument gebruik.  Volgens mij
is dit soort 'asociaal gedrag' rechtstreeks in strijd met de 'wet' op de
openbare omroep (of wat ervoor moet doorgaan).

> En als ze bijvoorbeeld telenet klanten mogen benadelen, dan mogen ze dat met
> Linux gebruikers ook...

Mogen...  Ik denk niet dat ze dat 'mogen'.  Ze doen gewoon.

 - Philip

--
Philip Paeps                                          Please don't CC me, I am
                                                       subscribed to the list.

  The big guys always win.