[openstandaarden] VRTnieuws.net video hack

Wouter Verhelst wouter at grep.be
Wed May 21 23:58:55 CEST 2003

On Wed, May 21, 2003 at 10:21:20PM +0100, Ward Vandewege wrote:

> De HB versie werkt min of meer (op een paar zeer eigenaardige effecten na met
> mijn MPlayer 0.90rc5-3.2.3 - Debian testing). En dat is niet vanop Skynet,
> dat is vanuit Engeland :)

Dat zijn J-frames in de stream. J-frames zijn frames die gebruikt
worden bij zeer grote veranderingen in het beeld, en dezelfde functie
als I-frames vervullen (zie verder), maar technisch op een andere
manier.
I-frames bevatten een snapshot van het beeld, en bevatten *alle* pixels;
de frames tussen I-frames en andere I-frames of J-frames --- N-frames,
IIRC --- bevatten alleen de updates die nodig zijn om van het I-frame
naar het volgende I- of J-frame te gaan.

Als het J-frame niet ondersteund wordt, dan kan mplayer ook geen
geupdated beeld verzorgen; de updates die volgen, worden dan ook
toegepast op het verouderd beeld. Dat zijn de 'eigenaardige' effecten
die je ziet. Pas bij het volgende I-frame wordt de boel terug deftig
geupdated.

> De LB versie vindt mijn MPlayer niet leuk - hij klaagt dat: "J-type picture
> isnt supported". Er is nauwelijks beeld - geluid dat klinkt alsof iedereen in
> een blikken doos zit :)

Da's omdat die stream *alleen* uit J-frames bestaat, omdat het geluid
aan een zeer lage frequentie opgenomen is -- 8Mhz of daaromtrend.

De fout met die J-frames ligt bij mplayer, niet bij de VRT.

> Inderdaad...

Hmpf. Ik vrees dat dat niet lang zal duren.

Nah ja.

--
Wouter Verhelst
Debian GNU/Linux -- http://www.debian.org