[openstandaarden] Antwoord VRT

Kristoffel DE GEEST kristoffel.de.geest at pandora.be
Fri May 23 15:41:07 CEST 2003

Enkele citaten uit het antwoord van de VRT:

>VRT presenteert vrtnieuws.net als een nieuw breedbandkanaal. We stellen
>rijke inhoud zoals video ter beschikking van internetproviders, die hem  bij
>u afleveren. VRT werkt samen met internetproviders die het signaal optimaal
>willen verspreiden. Op die manier krijgt de gebruiker steeds hoge
>kwaliteitsvideo, ook wanneer velen tegelijk video opvragen. De VRT beschikt
>echter zelf niet over de technische capaciteit om video aan te bieden via
>het internet.

Volgens mij kan dit niet, kleine providers die niet de mogelijkheid
hebben de video te verspreiden, worden geweerd. Ook
universiteitsstudenten en mensen in het buitenland worden zo
gediscrimineerd. Daarenboven stelt Skynet de video alleen ter
beschikking aan hun eigen abonnees. De link op instellingen naar een
commerciele site van skynet doet vermoeden dat Belgacom bevoordeeld wordt.
Waarom was er geen technische capaciteits probleem tijdens de verkiezingen?

>Op dit moment heeft VRT reeds een samenwerkingsakkoord met Belgacom ADSL via
>Skynet. Wij zijn onder meer ook met Telenet aan het praten opdat ook de
>surfers via kabel van dit aanbod zouden kunnen genieten. Wij  stellen
>trouwens aan alle internetproviders ons systeem ter beschikking.

Belgacom komt hier als eerste uit de bus. Kan de VRT aantonen dat alles
eerlijk is verlopen? Daarenboven vind ik zo een samenwerking niet
kunnen. Het is niet aan de internetproviders deze service te leveren.
Als al die operatoren de video enkel aanbieden voor hun abonnees blijft
er discriminatie.

>De site is gebouwd voor computers met minstens Windows 98 als
>besturingssysteem en Internet Explorer 5.5 voor Windows als internetbrowser.
>U kunt de site gebruiken met andere besturingssystemen en browsers, maar we
>garanderen geen optimaal resultaat. We werken verder aan een
>kwaliteitsoplossing voor Apple-, Netscape- en Quicktime-gebruikers. Even
>geduld graag.

Hier bevestigt de VRT dat het initieel niet de bedoeling had hun service
aan te bieden aan alle belangstellende, maar groepen te bevoordelen (in
dit geval Microsoft en later ook Apple). Andere besturingssystemen als
Linux worden zo geweerd. Als alternatief had men hier kunnen werken met
open standaarden. In het verleden hebben verschillende personen er bij
de VRT op aangedrongen om deze open standaarden te gebruiken. Dit
gebeurt reeds met het TV-signaal, waarom anders werken op het internet?

Ik heb reeds een klacht ingediend bij de Vlaamse ombudsdienst.

Kristoffel