[openstandaarden] VRT

Kristoffel DE GEEST kristoffel.de.geest at pandora.be
Fri May 23 20:47:00 CEST 2003

Onno Timmerman wrote:

> [...]
> partij en de eer aan Jan Van Duppen over laat!
>
> Ik zit te denken aan.
> 1. heeft VRT een contract met microsoft om andere gebruikers te weren
> om vooral microsoft software te gebruiken etc....
> 2. Is het verantwoord dat men gebruikers met andere besturingssystemen
> negeert. Dit brengt de concurentie van Microsoft onnoemlijke schade op.
> 3. Moet er geen duidelijke richtlijn komen van de overheid. VRT moet
> platform onafhankelijk werken.
> 4. Waarom maakt VRT ook geen gebruik van OGG Vorbis. Aangezien dit

4. Waarom maakt de VRT geen gebruik van platform onafhankelijke
technologieën zoals bv. OGG Vorbis.

> [...]
> Belgacom/skynet om eerst hun voor te trekken. Moet dus een openbare
> omroep ook hier niet neutraal zijn en geen bedrijf voor andere
> bedrijven voortrekken.
> 8. Hoe gaat de e-vrt de schade die aan de concurentie van microsoft:
> namelijk Mac, GNU/Linux, mozilla... goed maken. Door bijvoorbeel een
> jaar lang de concurentie aan te prijzen.
> 9. Wil de minister akkoord gaan dan de vrt enkel van openstandaarden
> gebruik mag maken. Dit wil zeggen van niet gepatendeerde, open
> bestandsformaten gebruik maakt.
> 10. etc. Als er nog suggesties zijn graag!

10.Wat zijn de toekomstplannen voor de radio-live-streams bij de VRT?
Zullen deze ook allemaal ISP onafhankelijk te beluisteren vallen?
Streeft men hier ook naar een platform onafhankelijke technologie?

Misschien een vraag aan wetenschapsbeleid (ik denk een federale materie ?)
1)Steunt de overheid het onderzoek naar platform onafhankelijke
technologieën op het internet die kunnen gebruikt worden bij
overheidsinstellingen als de VRT?
Zo neen: waarom niet?
Zo ja: zijn de overheidsdiensten in contact met deze wetenschappers, of
werken zij enkel samen met microsoft?

Kristoffel