[openstandaarden] vrtnieuws: standpunt ispa

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Fri May 30 15:13:25 CEST 2003

Gegroet,

Kristoffel DE GEEST schreef:

> Volledig akkoord, maar de discussie moet wel gevoerd worden. Iemand een
> idee waar?

Let. Ik zeg niet dat dit hier niet mag bediscussieerd worden. Ik zeg
gewoon dat de achterliggende problematiek niet "openstandaarden" is;
maar een strijd tussen een content-aanbieder en de ISPs.

Eigenlijk wordt hier nu veel "spel" van gemaakt; maar je moet weten dat
enkele jaar terug (tijdens 'big brother 1') de ISPs moesten betalen om
het programma te _mogen_ streamen.

Aangezien de VRT zegt dat zij gratis de informatie aanbieden aan de
ISPs; vind ik de huidige discussie eigenlijk nogal overroepen.

> Als we alleen de vrije markt principes hanteren, bestaan er binnenkort
> slecht twee of drie ISP meer in België. Deze kunnen dan vrij hun prijzen
> bepalen. De consument zal dan geen eerlijke prijs meer betalen.

De trend naar een beperkt aantal maar heel grote ISPs is al een hele
tijd aan-de-hang hoor. Dat is niet nieuws.

En zolang de concurrentie voldoende groot is dat de verschillende
spelers elkaar 'in evenwicht' houden (en daardoor de prijs voldoende
laag); zie ik daar geen probleem mee.
Uiteindelijk zijn we voor breedband-internet één van de goedkoopste
landen. Vergelijk bv. maar eens wat je moet betalen voor ADSL of kabel
in de buurlanden; voor snelheden van och-arme 512Kbps of 1 Mbps.

Indien er dan toch een probleem komt met de concurrentie en dat er
prijs-afspraken zouden gemaakt worden tussen de ISPs; dan is hat aan het
ministerie van econonomische zaken; of de EU anti-kartel diensten om
tussen-te-komen.

Vanuit het standpunt van de VRT is het trouwens heel simpel. Zij wordt
betaald om informatie ter-beschikking te stellen aan de burger; niet
voor het stand houden van de concurrentiele positie van de kleinere ISPs.

Indien ze -mits een beetje gebruik makende van haar machts-positie van
content-provider- een betere "deal" kan verkrijgen voor wat kunnen
gedaan krijgen met het geld dat zij ontvangen van de overheid
(belastingsgeld dus); dan doen zij toch maar gewoon hun job. Of niet?

> Vandaar mijn oproep om meer wetgeving over deze problematiek, anders
> beslissen de ISP welke sites de consumenten kunnen raadplegen en welke
> niet.
Laten we niet overdrijven héé. De content is en blijft beschikbaar. Het
gaat enkel over de VORM van de inhoud.

Ik denk niet dat men hier direct naar wetgeving moet grijpen. De
concurrentie zal er wel voor zorgen dat alles hier mooi op zijn pootjes
valt.
Het stond hier trouwens al in een ander bericht. De minister heeft het
zelf gezegd in het parlement. Eerst wilde telenet niet meewerken omdat
ze vond dat het te duur was; maar nu zijn ze opnieuw in gesprek met de
VRT en zijn ze aan het kijken voor een oplossing.

Ik zie geen reden waarom dat niet het geval zal zijn voor de andere
ADSL-ISPs.

> Wat was 10jaar geleden ook weer het grote voordeel van het internet? De
> burger die zelf beslist welke informatie hij waar gaat halen.
Bon; indien het ooit zo ver zou komen dat de VRT de informatie helemaal
zal beperken voor bepaalde klanten; OK.

Maar ik heb serieus mijn twijfels dat DAT ooit zal gebeuren.

> Kristoffel
Cheerio! Kr. Bonne.