[openstandaarden] vrtnieuws: standpunt ispa

Luc Stroobant Luc at pub.telenet.be
Fri May 30 15:34:34 CEST 2003

On Fri, 2003-05-30 at 15:13, Kristoff Bonne wrote:

> Vanuit het standpunt van de VRT is het trouwens heel simpel. Zij wordt
> betaald om informatie ter-beschikking te stellen aan de burger; niet
> voor het stand houden van de concurrentiele positie van de kleinere ISPs.
>
> Indien ze -mits een beetje gebruik makende van haar machts-positie van
> content-provider- een betere "deal" kan verkrijgen voor wat kunnen
> gedaan krijgen met het geld dat zij ontvangen van de overheid
> (belastingsgeld dus); dan doen zij toch maar gewoon hun job. Of niet?

Je ziet één ding over het hoofd. Dit zal zowieso doorgerekend worden aan
de klanten van de ISPs die deelnemen. Zij investeren daarin en op één of
andere manier moet dat opbrengen. Als het niet expliciet doorgerekend
wordt, dan zal het wel gebeuren door op een ander punt wat minder
service aan te bieden...

Of je de site van VRT nu betaalt langs je belastingbrief of langs je
ISP, betalen doe je ze toch. Een _eerlijk_ model zou zijn als VRT de
bezoekers zelf liet betalen voor de filmpjes die ze bekijken, maar DAT
zullen ze niet durven of mogen van de overheid vrees ik.

Ik blijf dit een zeer ongelukkige zet van VRT en van de overheid vinden.
Ze schuiven hun eigen problemen op een slinkse manier door naar de
providers.

Luc