[Openstandaarden] MS Office en XML

Sven Vermeulen sven.vermeulen at ugent.be
Tue Nov 18 19:53:47 CET 2003

On Tue, Nov 18, 2003 at 06:10:55PM +0100, Onno Timmerman wrote:
> Zover ik weet kan Microsoft geen patent nemen op een het schema van hun
> XML ding. Ze kunnen het echter wel krijgen waarmee ze kunnen gaan
> dreigen enzo.

Allereerst spreken we hier vooral over de VSA. Alles is daar mogelijk (wel
met een korreltje zout nemen natuurlijk :) dus het gewoon afwimpelen als "het
kan enkel voor dreigingen gebruikt worden" is een gevaarlijke
veronderstelling.

Het is perfect mogelijk om een geldig patent te nemen op een formaat. We
spreken hier nl over een XML-implementatie, niet over XML zelf. De
implementatie is patenteerbaar, en dus waarschijnlijk al gepatenteerd. Let
wel, ik moet nog precies de claims van het patent onderzoeken (ik heb ze maar
vluchtig bekeken) maar op enkele na zijn ze evenwaardig aan andere claims die
geldig gevonden zijn in de VSA.

> Laat me er ook op wijzen dat een open standaard niet gepatenteert
> mag zijn.

Een open standaard zoals wij ze definieren, neen. Maar (de juri) standaarden
op zich zijn wel patenteerbaar. Denk aan de MPEG-standaard.

> Een patent houder kan ieder moment de voorwaarden van het patent veranderen.

Dat is niet waar. Eenmaal een patentaanvraag goedgekeurd is kan je niet meer
de claims aanpassen. Het enige wat je dan kan doen is een nieuw
patentaanvraag indienen. Een patent blijft, eenmaal goedgekeurd, vast.

Laat me ook toe te zeggen dat patenten in de softwarewereld meestal enkele
jaren geldig zijn, niet de volle 20 jaar die in de "andere" patentenwereld
gebruikt wordt. Niet dat dat de situatie verschoont natuurlijk, patenten zijn
en blijven een mijnenveld waar ik liever niet in de buurt van kom.

> Nog zover ik weet is er maar een deel vrijgegeven van die XML schema.
> Een bruikbaar deel maar er gaan ook heel wat verloren aan informatie die
> niet leesbaar is.
>
> Thuis gebruikers kunnen deze functie niet gebruiken want het XML is
> enkel voor de MS office Pro en niet voor de gewone gebruiker.

Ik denk eerder dat de schemas het formaat van de toekomstige office versies
vastlegt.

Ik ben altijd achterdochtig als Microsoft iets doet dat ik niet van hen
verwacht, maar tot nu toe is dit enkel positief nieuws (zeker ten opzichte
van de vorige situatie, waar zelfs niets bekend was).

Mvg,
	Sven Vermeulen

--
 ^__^   And Larry saw that it was Good.
 (oo)                                      Sven Vermeulen