[Openstandaarden] MS Office en XML

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Tue Nov 18 20:38:36 CET 2003

Sven Vermeulen wrote:

> [...]
>met een korreltje zout nemen natuurlijk :) dus het gewoon afwimpelen als "het
>kan enkel voor dreigingen gebruikt worden" is een gevaarlijke
>veronderstelling.
>
>Het is perfect mogelijk om een geldig patent te nemen op een formaat. We
>spreken hier nl over een XML-implementatie, niet over XML zelf. De
>implementatie is patenteerbaar, en dus waarschijnlijk al gepatenteerd. Let
>wel, ik moet nog precies de claims van het patent onderzoeken (ik heb ze maar
>vluchtig bekeken) maar op enkele na zijn ze evenwaardig aan andere claims die

Jamaar, dat is het juist. Ook in de VSA behoren patenten inoverend te
zijn. Ik kan me moeilijk voorstellen dat MS hier een heel innoverende
manier gevonden heeft om hun XML-implementatie te doen. Doch gaan ze
daar in de VSA waarschijnlijk een patent op krijgen. Een patent die naar
ik meen een lege doos is vanwege het niet innoverende karakter. Zodoende
zou je in een rechtszaak het patent ongeldig kunnen maken.

> [...]
>op zich zijn wel patenteerbaar. Denk aan de MPEG-standaard.

>Dat is niet waar. Eenmaal een patentaanvraag goedgekeurd is kan je niet meer
>de claims aanpassen. Het enige wat je dan kan doen is een nieuw
>patentaanvraag indienen. Een patent blijft, eenmaal goedgekeurd, vast.
>
>Laat me ook toe te zeggen dat patenten in de softwarewereld meestal enkele
>jaren geldig zijn, niet de volle 20 jaar die in de "andere" patentenwereld
>gebruikt wordt. Niet dat dat de situatie verschoont natuurlijk, patenten zijn
>en blijven een mijnenveld waar ik liever niet in de buurt van kom.

Sorry, maar ik doelde op de licentie voorwaarden. Je kan de eerste vijf
jaar graties licenties weg geven en dan de licentie voorwaarden
veranderen. Stel dat open office gebruik maakt van het patent. Ze worden
voor Microsoft al te populair en zij gaan geld gaan eisen voor hun
patent. Wel zover ik weet kan dat.

>Ik denk eerder dat de schemas het formaat van de toekomstige office versies
>vastlegt.
>
>Ik ben altijd achterdochtig als Microsoft iets doet dat ik niet van hen
>verwacht, maar tot nu toe is dit enkel positief nieuws (zeker ten opzichte
>van de vorige situatie, waar zelfs niets bekend was).

Ik ben ook zeer achterdochtig.  Maar ik denk dat hun vorig beleid
onhoudbaar is geworden tegen over overheden die steeds meer openheid
eisen. Op zich vind ik het prima dat Microsoft dit doet. Het maakt het
mogelijk dat er meer eerlijke concurentie gaat komen. Iets waar
Microsoft zelf, naar mij het lijkt, profeit aan zou doen!