[Openstandaarden] MS Office en XML

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Wed Nov 19 18:04:58 CET 2003

Onno Timmerman wrote:
> Sven Vermeulen wrote:
[...]
> Ik ben ook zeer achterdochtig.  Maar ik denk dat hun vorig beleid
> onhoudbaar is geworden tegen over overheden die steeds meer openheid
> eisen. Op zich vind ik het prima dat Microsoft dit doet. Het maakt het
> mogelijk dat er meer eerlijke concurentie gaat komen. Iets waar
> Microsoft zelf, naar mij het lijkt, profeit aan zou doen!

Idd, mss een stap in de goede richting, maar het maakt het er wel
_verre_ van makkelijker op (is toch mijn ervaring). Het belemmert voor
een groot stuk het zwart-wit denken wat veel mensen graag hebben. Zo
klaagt een professor bij ons dat een journalist graag een ja/neen
antwoord krijgt, omdat er een grotere kans is dat de lezers een titel
als "Media maakt ons geweldadiger" veel rapper zal lezen dan "In de
leeftijdscategorie 6 tot 12 jaar blijkt in dit en dat geval dat die en
die series onder die en die omstandigheden een invloed kunnen uitoefenen
op het gedrag van die personen in kwestie". Ook in heel wat debatten
vraagt men aan politici om ja/nee te antwoorden op een bepaalde kwestie.

Zo ook deze situatie:
-) "MS Office is enkel beschikbaar voor MS Windows"
-) "Nee hoor, ook vr Mac OS"
-) "Ja, maar het maakt gebruik van een gesloten formaat, waardoor het
    onmogelijk naar andere platformen kan geport worden"
-) "Nee hoor, ze maken werk van WordML, een open formaat"
-) "Ja maar dat zou niet compatibel zijn met GPL"
-) "Huh, GPL?" (haakt af).
-) *zucht*

Hier is een kop als "MS Office discrimineert!" bijna onmogelijk, omdat
het artikel op teveel details zou moeten ingaan, waardoor wellicht heel
wat mensen afhaken. Gaat men niet op die details in, dan riskeert men
wellicht een rechtspraak wegens laster.

Het zou heel wat makkelijker zijn mocht het verhaal zijn:
-) "MS Office is enkel beschikbaar voor MS Windows en bovendien
    gebaseerd op een gesloten formaat waardoor het onmogelijk efficiënt
    kan geport worden naar andere platformen"
-) "Tiens, nu je het zegt, nog nooit bij stilgestaan, maar dat klinkt
    idd nogal discriminerend. Zijn er geen alternatieven"?
-) "Ja hoor, het OASIS formaat, geïmplementeerd door KOffice, OOo en
    StarOffice"
-) "Prachtig, dat zullen we eens evalueren"
-) "Laat ons iets weten"
(schudden de handen)

In deze situatie zou een kop als "MS Office discrimineert!" heel goed
mogelijk zijn en zou men in het artikel kort en duidelijk (zwart/wit) de
situatie kunnen uitleggen.

Vandaar ben ik nog altijd van oordeel dat ze niet uitblinken in
productkwaliteit, maar zeker wel in marketingstrategieën. Ze weten
precies wanneer ze wat moeten zeggen/doen en waar ze onduidelijk moeten
over zijn :-s.

Mattias