[Openstandaarden] openstandaarden en kinder bescherming

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Wed Nov 26 18:54:01 CET 2003

At 2003-11-26 18:09, you wrote:
 > NB: ik zie niet echt in wat er niet voor kinderogen geschikt zou zijn,
 > maar da's een andere discussie.
 >
 > Op dit laatste kan ik wel antwoorden: PORNO die in je mail box komt.

Is dat nu zo'n ramp?

 > Het komt erop neer dat ik onderzoek hoe kinderen het best beschermen op
 > het internet.

Je kan hun email-adres beveiligen zodat enkel mensen in het adresboek naar
hen kunnen mailen bijvoorbeeld.  En als ze heel jong zijn kan je er
eventueel voor zorgen dat ze enkel naar bepaalde sites kunnen surfen.

Maar het beste lijkt me nog altijd dat je hen regelmatig vanop een afstand
in het oog houdt terwijl ze op internet bezig zijn.

 > (en niet het kabeltje eruit trekken).

Dat is nochtans de enige 100% oplossing.

 > Maar zijn er ook mogelijkheden bij chat protocols? Die op zodanige
manier
 > georganiseert worden dat kinderen, indien de ouders dat wensen, door
 > middel van ISP regulering enkel met andere kinderen kunnen chatten... Ik

 > denk niet dat dit bestaat. Het is maar een ideë.

Er bestaan chat-netwerken voor kinderen (alleszins in de
US).  Ouders-vrijwilligers houden de boel in het oog als "moderators" en
inschrijven gebeurt vermoedelijk met controle en zo.  Het spreekt vanzelf
dat dat vooral in bepaalde kerkelijke kringen populair is, en dat de
kinderen van zodra ze pakweg 12 jaar zijn het oervervelend vinden...  :-p

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9