[Openstandaarden] OOo 1.1, wiki

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Thu Oct 2 20:45:31 CEST 2003

Op donderdag 2 oktober 2003 16:50, schreef Peter Vandenabeele:

> Dezelfde argumentatie kan in veel andere domeinen ook gegeven worden:
> dat _nu_ belangrijker is dan _later_.

Misschien wel, maar niet bij alles, en onderwijs is er een van. Maar...

> Het echte argument voor onderwijs is dat de jeugd daarmee opgevoed wordt en
> dan in veel gevallen de eerste 5 of 10 jaar erna in die richting verder
> loopt, vooraleer ze voldoende eigen ervaring en kritische blik heeft om op
> eigen kracht naar compleet andere oplossingen te kijken.

...het is zoals je zegt een belangrijke markt. :)

> Maar dat is voor
> dat onderwijs zelf geen argument om nu voor Linux, Mac of MS te kiezen. Het
> is voor de toeleveranciers wel een heel sterk argument om naar het
> onderwijs toe bijzonder agressieve voorwaarden te geven (wat dus ook Mac en
> MS doen).

Juist omdat dit zo'n belangrijke markt is: zij weten dat het heel slecht is
wanneer Linux ofzo hier succes behaalt.

Een voorbeeldje wat geprobeert kan worden:
Een lug mag voor haar activiteiten op bepaalde momenten bepaalde
schoolgebouwen en computerapparatuur gebruiken. In ruil daarvoor helpt de lug
met het onderhouden van het netwerk/computers en het opleiden van personeel
in de gebruikte software, verwijzen naar open cursussen i.v.m. de gebruikte
software/hardware,...

Dit is misschien heel wat, maar ik denk niet dat dit onmogelijk is.

> Maar voor het "momentum" van de beweging zelf is beter om eerst een andere
> tak te vinden die echt een onmiddellijk voordeel ziet, het daar te maken,
> referenties op te bouwen en dan vandaar volgende doelgroepen te bedienen
> met de ervaring van de eerste (misschien heb ik iets teveel "Crossing the
> Chasm" gelezen of zo ??).

Een van de mensen van FreeDUC heeft via de "schooldoelgroep" de ouders van de
leerlingen van die school kunnen overtuigen: http://www.ofset.org/wiki/
index.php/BrunoFreeduc Misschien een ideetje? :)

> Met "early succes" in een markt (gelijk dewelke), zul je die nodige energie
> verkrijgen om vrijwilligers en business enthousiast te houden en verder
> erin te laten investeren. Gewoon beuken op het onderwijs moet ook gebeuren
> door bepaalde groepen, maar het kan misschien handiger via de omweg van
> "early success" in een nevenmarkt.

Als je goed beukt, kan dat ook met scholen denk ik zo ;)

- --
Mvg, Sander Devrieze.