[Openstandaarden] OOo 1.1, wiki

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Fri Oct 3 10:04:43 CEST 2003

On Fri, 3 Oct 2003, Jan Borlez wrote:

[...]
> Ik vermoed dat heel wat personen die op dit forum actief zijn, in
> hun kennissenkring of familie wel een schooldirectuer of een
> ICT-verantwoordelijek hebben.
> Waarom deze mensen (vb een tiental) niet bevragen, en bekijken hoe
> open ze staan voor deze materie?
> Ik vermoed dat een persoonlijk gesprek (eventueel met demo van een
> pakket dat hen aanbelangt zoals Open Office) hierbij het beste
> middel is.

Inderdaad. En mijn voorstel is om de actie op het terrein te laten
doen door alle Vlaamse LUGs in overleg: zelfde CD, zelfde
documentatie, zelfde demos, ... die dan door de LUGs in een aantal van
de lokale scholen worden gedemonstreerd. Ik kan me voorstellen dat een
LUG best een 10-20 scholen kan uitnodigen op zo'n demo-avond.

Een "marktonderzoek" is nutteloos: ik kan je nu al voorspellen wat de
"markt" wil: hetzelfde als wat ze nu met Windows doen, maar gratis.
Het is immers onrealistisch om te verwachten dat de
school/gemeente-ICTers met een lijstje afkomen van dingen waarvan ze
op dit moment het bestaan niet eens vermoeden. Bovendien hebben de
huidige school/gemeente-ICTers bijna zonder uitzondering een heel
scheefgegroeide ICT "opleiding" gehad, en zijn hun suggesties niet
meer of niet minder dan een ramp als je ze zou gaan
institutionaliseren :-(
_De_ essentie van een goede ICT ondersteuning is dat al je data
stromen via een gegevensbank verlopen, zelfs het aanmaken van brieven
en verslagen en spreadsheets. (Openoffice heeft nu al de mogelijkheid
om je data in spreadsheets uit een gegevensbank te laten komen.)
Dit kan technisch allemaal met vrije software, en ook MS werkt
stilletjesaan in die richting met hun Office; als we wachten tot onze
doelgroep het belang van de gegevensbank doorheeft _omdat_ ze het in
hun Office zien zitten dan zijn we weer te laat, en gaat MS met de
"innovatie-eer" en andermans pluimen lopen...

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480