[Openstandaarden] Persmededeling?

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Mon Oct 6 16:05:12 CEST 2003

Op maandag 6 oktober 2003 12:00, schreef Tijl Vercaemer:
> Wetgeving ontoereikend voor digitale overheid
>
> Communicatie verloopt meer en meer digitaal.  Ook de overheid blijft in
> deze niet stilzitten.  Heel wat informatie en formulieren zijn via het
> internet te verkrijgen.  Toch is er geen wetgeving die er voor moet zorgen
> dat via deze digitale communicatie een zo groot mogelijk publiek bereikt
> kan worden.
>
> Tijdens de vorige legislatuur lag er nogthans

Dit moet "nochtans" zijn.

<knip>
> Door een gebrek aan politieke interesse is het helaas nooit tot een
> stemming gekomen.  Dat een dergelijk wetsvoorstel nogthans

idem

> nodig is werd
> nogmaals aangetoond toen Minister Anciaux de website spreidingsplan.be
> lanceerde, waarop het merendeel van de informatie enkel terug te vinden was
> in gesloten bestandsformaten.  Het probleem met gesloten bestandsformaten
> is dat het bedrijf dat deze maakt, de specificaties geheim houd,

het is "houdt" zeker, niet? :)

> waardoor
> enkel hun software met deze formaten overweg kan.

En dan nog...als dat bedrijf zorgt dat een bepaald gesloten formaat niet
ondersteund is in nieuwere versies, dan kunnen ze zo dwingen om te upgraden
naar die nieuwe versie. (vooral bij monopolies komt dit voor)

>  Open formaten hebben dit
> probleem niet: iedereen kan software schrijven die met open formaten
> compatiebel is.

Het is dan zelfs mogelijk om manueel alles in te geven (al zal dit wel vaak
veel werk zijn)!

> Enkel als de overheid open formaten en protocollen
> gebruikt, kan de burger vrij kiezen welke software hij gebruikt, zonder
> gehandicapt te worden in zijn communicatie mogelijkheden.

Ik denk dat dit gewoon aaneen moet geschreven worden.

>  Dat voor het
> gebruik van open-standaarden

"Open Standaarden" zoals het ook op de website is geschreven.

> alle software bij de overheids-administratie

"overheidsadministratie"

<knip>

- --
Mvg, Sander Devrieze.