[Openstandaarden] Website lijst

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Wed Oct 8 17:36:07 CEST 2003

On Wed, Oct 08, 2003 at 05:27:59PM +0200, Onno Timmerman wrote:
> De meeste site's zich niet houden aan W3C normen. Daarom heeft het
> weinig zin om tegen die webdesigners, bedrijven te gaan zuren over W3C
> normen. De belangrijkste creteria moet zijn -> werkt het platform
> onafhankelijk.
> Indien niet, en we zagen daar over, en de klanten van de webdesign
> bedrijven beginnen vragen te stellen, dan zullen deze webdesigners
> vanzelf openstandaarden belangrijk gaan vinden.
> Mutatis mutandis de wereld wordt een beetje meer een open standaard!

Ik heb nu toch wel een realistische case. Een "bevriende" firma in
Nederland heeft (ondanks mijn adviezen), zijn site door een stel
Windoze mensen laten bouwen en nu merken ze:
- dat het inderdaad niet werkt op Linux (was er ook niet voor getest),
  maar ook niet op Mac, waar ze zelf veel op doen :-(
- dat hun klanten (in de embedded werled) tot hun verbazing veel
  Linux gebruiken en de site dus ook niet goed kunnen gebruiken.

En dat is waar het pijn doet als de klanten ($$), ook beginnen te
klagen. Een extract uit de mail die ik deze avond kreeg:

"
... De site werd in ieder geval als zeer gebruiksvriendelijk bestempeld.
Een nadeel is dat de site alleen goed te gebruiken is vanaf een Windows
computer en niet vanaf bijvoorbeeld een Linux machine. Aan een oplossing
hiervoor wordt gewerkt ...
"

Dus denk even na hoe je sites die zaken naar _klanten_ aanbieden kunt
overtuigen dat hun klanten er last van hebben. Aan die kant heb je
100 keer meer leverage (klant = degene die beslist over hoeveel cash
een instelling of firma krijgt).

* Wie zijn de klanten van de administratie ?
  (hun geld komt van de politiekers en die worden gedreven door (_kiezers_)
  (binnenkort Vlaamse verkiezingen, dus nu of nooit op dat vlak)
   Welke argumenten kun je op brede schaal naar politiekers en
   kiezers gebruiken om druk uit te oefenen voor open standaarden
   in de administratie ?

* Wie zijn de klanten van een school ?
  (hun geld en arbeidsplaatsen voor leerkrachten (de quota's in de klassen)
   worden beslist door het aantal leerlingen dat zich in augustus inschrijft.
   Wie beslist daarover: individuele ouders.
   Dus hier zouden ouders attent moeten gemaakt worden van het belang van
   open standaarden (en Vrije SW) in scholen. Welke argumenten kun je
   hiervoor naar ouders gebruiken ??

Peter