[Openstandaarden] Instant messaging - jullie gedacht?

Wim Stubbe wim at linuxbabe.be
Thu Oct 16 14:28:13 CEST 2003

On Thursday 16 October 2003 13:48, Mark Van den Borre wrote:
> Het enige waar ik aan dacht was het reguleren van wat een gigantisch en
> groeiend probleem is, de lock-in.

Reguleren (verhinderen van misbruiken, monopolie) is goed, te veel reguleren
(verhinderen van het ontwikkelen van een bepaald product - proprietair of
open - wat met sw-patenten gemakkelijk is)  neigt naar dictatuur.

Zoals Herman al gezegd heeft, er moet keuze zijn. Je moet kunnen kiezen voor
een open product, maar ook voor een gesloten product. Ook daar kunnen goede
redenen voor zijn. Welke laat ik hier in het midden.

Wat echter niet goed is is het verhinderen van één van beide. Laat de
consument maar kiezen of hij het open dan wel gesloten product gebruikt. Maar
probeer er voor te zorgen dat hij die keuze heeft.

--

http://www.openstandaarden.be