[Openstandaarden] Fwd: Re: Oefeningen op de website ontoegankelijk

Sander Devrieze s.devrieze at pandora.be
Fri Oct 17 21:19:01 CEST 2003

Hallo,

Iemand in staat om hier een niet te emotioneel antwoord op te verzinnen. Ik
heb geprobeerd, maar het is niet simpel hoor :( (gelukkig zijn niet alle
profs en assistenten zo)

- ----------  Doorgestuurd bericht  ----------

Subject: Re: Oefeningen op de website ontoegankelijk
Date: vrijdag 17 oktober 2003 19:58
From: <weggelaten>
To: <s.devrieze at pandora.be>
Cc: <weggelaten>

Geachte mr. Devrieze,

Het is geenszins onze bedoeling u tot de aankoop van bepaalde software te
 verplichten. Onze keuze voor het MS-Office formaat is enkel een gevolg van
 het feit dat MS-Office nu eenmaal het meest gangbare formaat is, zowel
 binnen de UA als daarbuiten.

Mocht u als individuele gebruiker beslissen deze software niet te gebruiken
 (wat uiteraard uw goed recht is), dan kan u de bestanden even goed
 raadplegen met de gratis software OpenOffice die u zelf vermeldt in uw
 email.

Bovendien biedt Microsoft zelf via zijn website gratis viewers aan die u in
 staat stellen de bestanden te raadplegen zonder over MS-Office te
 beschikken: http://www.microsoft.com/office/000/viewers.asp.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat de toegankelijkheid van het lesmateriaal
 niet in het gedrang komt door het gebruik van het MS-Office formaat. De
 keuze voor deze software is bovendien materie die deze vakgroep en zelfs de
 faculteit overstijgt. De discussie hierover wordt dan ook beter gevoerd met
 de bevoegde UA-instanties.

Met vriendelijke groeten,
<naam weggelaten>

Geachte prof,

Ik wou zonet <snip vakmateriaal> van
de website afdrukken maar ik stuitte op hetvolgende probleem: ze zijn spijtig
genoeg enkel in het Microsoft <snip>-bestandsformaat beschikbaar. Dit formaat
is gesloten: Microsoft beschouwt de specificaties[1] ervan als
bedrijfsgeheim. Verspreidt u de oefeningen naar studenten in MS
Word-bestandsformaat, dan heeft u een probleem met toegankelijkheid. Het kan
toch niet de bedoeling zijn dat u
studenten verplicht tot de aankoop van één specifiek softwarepakket om de
oefeningen kwaliteitsvol te raadplegen?

Om aan deze situatie te verhelpen kan u de MS <snip>-bestanden omzetten
naar het PDF-formaat. PDF is een open formaat waardoor voor het
openen ervan tal van programma's beschikbaar zijn voor zowat elk platform
 (Mac OS, Windows, Linux, ...). Hierdoor is dit formaat dus te verkiezen
 omdat studenten zo zelf kunnen beslissen welke software ze gebruiken om de
 bestanden te openen.

Het omzetten van <snip lesmateriaal> gaat het makkelijkst met het programma
Adobe
Acrobat (betalend) of met de laatste nieuwe OpenOffice.org[2] (gratis). Zoals
u in de bijlage ziet heb ik deze keer het bestand omgezet naar pdf (u bent
vrij om dit op de website te zetten) en is dit bestand bijna 3 keer kleiner
dan het origineel MS <snip>-bestand, wat een bijkomend voordeel is.

Ik hoop op uw medewerking om elke student op een evenwaardige manier
toegang te geven tot de slides. Als u vragen hebt, kan u mij of
OpenStandaarden.be [3] altijd een mailtje sturen.

- --
Mvg, Sander Devrieze, student en sympathisant van OpenStandaarden.be

[1] Wat is een specificatie?
http://www.openstandaarden.be/node/view/6
[2] OpenOffice.org is een gratis en vrij kantoorpakket
http://www.openoffice.org/
[3] Openstandaarden is een organisatie die ijvert voor het toegankelijk maken
van digitale communicatie
http://openstandaarden.be/

- --
Mvg, Sander Devrieze.