[Openstandaarden] Microsoft DRM

Christophe Devriese oelewapperke at ulyssis.org
Tue Oct 21 00:52:19 CEST 2003

On Sunday 19 October 2003 17:15, Onno Timmerman wrote:
> Hoe gaat deze nieuwe functie van Microsoft in zijn werk.
> http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/3205080.stm
>
> Men zou e-mails kunnen timestampen voor een vernietigingsdatum. Betekent
> dit een protocol toevoeging aan het e-mail gebeuren. Zal het betekenen
> dat enkel e-mail nog gelezen kunnen worden door microsoft programmas?
> Is dit wel wettelijk?

Geen idee of dit wettelijk is. Maar om dit mogelijk te maken moet het
uiteraard onmogellijk zijn om op niet-"compliant" (lees : niet-microsoft)
clients de mail te lezen.

DRM staat of valt met geforceerde incompatibiliteit, een compatibel DRM
formaat is een contradictie.

Indien u niet overtuigd bent, check maar eens hoe Windows Media DRM werkt (dat
staat heel mooi uitgelegd op hun site)

http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/wm7/drm/faq.aspx#General3

(stap 5)
Playing the media file
<quote>
To play the digital media file, the consumer needs a media player that
supports Windows Media DRM.
</quote>

En denk hier dan eens na wat "supports windows media drm" wilt zeggen. Dat
betekend dat die player alle restricties die DRM oplegt (Individualization,
Application Exclusion*, DRM component exclusion, Secure Audio Path, ...) moet
respecteren onder alle omstandigheden. Met een open source speler is dit niet
mogelijk.

* ik heb ff opgezocht wat dit betekend, en dit zou echt wel beter "application
inclusion" noemen aangezien vrijwel iedereen alles uitsluit behalve ...

Oelewapperke