[openstandaarden] ministerie van onderwijs - slaapt u RUSTIGverder

Walter Van Oevelen walter.vanoevelen at accel.be
Tue Sep 9 10:32:15 CEST 2003


Ik denk dat er hier nog een ander probleem punt is.

In een onderwijs omgeving moet je in principe een brede
kennis doorgeven. Kiezen voor slechts 1 enkel systeem is volgens
mij een enorme intellectuele beperking. Geen wonder dat leerlingen
die met niets anders hebben gewerkt, terugkiezen voor dat systeem.

Dat is trouwens het truukje van sommige software producenten.
Eerst (bijna) gratis geven zodat ze niets anders kennen
en dus niets anders willen leren kennen.

Geloof me, leerlingen hebben er geen probleem mee dat er verschillende
systemen gebruikt worden in de school. Geef ze die kennis en laat ze
later dus zelf kiezen.
Als je dat aan een school kan uitleggen dan ben je een flinke stap verder.

Ik vind het trouwens spijtig dat ook in deze discussielijst meestal wordt
gesproken in termen van een strikte keuze tussen systeem X of systeem Y.
Ik zie geen nadelen in diversiteit.

Groeten,
Walter Van Oevelen

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Eric Smets [mailto:es at fks.be]
Verzonden: dinsdag 9 september 2003 10:02
Aan: openstandaarden at openstandaarden.be
Onderwerp: Re: [openstandaarden] ministerie van onderwijs - slaapt u
RUSTIGverder


Brussel en Wallonie hebben dit dank zij een persoon die in de 
administratie linux en open-source op een zinvolle manier het geheel kon 
verkopen/lobbyen. (Zat/Zit zelf bij de correcte administratie).

Er zijn echter wel een aantal zaken die dienen opgelost te worden om 
linux en open Source oplossingen in de scholen binnen te krijgen.

Een aantal hebben er te maken met perceptie en het andere heeft te maken
met de vrees van weer iets anders. Ik denk dat er 3 grote punten zijn
waar men bij de basis problemen heeft:

- Sommige ICT-coordinatoren kennen enkel de windows omgeving en zijn
   niet sterk gemotiveerd om over te schakelen op linux wegens onbekend
   en extra tijd die geinvesteerd moet worden.

- Het tweede onderdeel is naast de opleiding van de ondersteuning
   gevende, er eveneens een opleiding mentaliteits wijziging van de
   leraren nodig is om hier success te boeken.

- Als laatste punt is het eveneens dat de spelletjes/programmas die
   aanwezig of gekend zijn, de windows applicaties zijn.

Hoe men dit probleem op te lossen, is waarschijnlijk door gezamelijk een
voorstel te lanceren met een tegenbod en dit voorstel te laten sponsoren
door Europees geld. Indien men hier meerdere regios tesamen laat werken
is dit mogelijk. Een van de problemen is natuurlijk zijn er genoeg
kandidaten en wie kent de europese subsidie regeling.

Met vriendelijke groeten,

Eric Smets



More information about the Openstandaarden mailing list