[openstandaarden] ministerie van onderwijs - slaapt u RUSTIG verder

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Sep 9 23:22:52 CEST 2003

On Tue, 9 Sep 2003, Tijl Vercaemer wrote:

[... vrije software in het onderwijs behoort niet tot de essentie van
     openstandaarden.be...]

> Zou het mogelijk zijn om een afspraakje te maken met Vanderpoorten, met de
> laptop mee, en haar te tonen dat Linux een volwaardig alternatief is?
> Misschien levert dit wel een kranten-artikeltje op.  Vlaamse Linux
> bedrijven zoals Mind kunnen elk een vertegenwoordiger sturen.
> Misschien kunnen we iemand van SuSe of een andere distro meekrijgen
> die één of andere deal in petto heeft.  Zoiets zou de pers kunnen
> halen.
>
> Ik weet niet wat mogelijk is, ik weet niet hoeveel Linux bedrijfjes
> Vlaanderen rijk is, ik weet niet of we een distro kunnen vinden die
> [...]
Ik ben al op onderwijs geweest, en heb ook al de grootste
scholengemeenschap van Vlaanderen (VSKO) geadviseerd rond Vrije
Software. Het gaat veel minder om het feit dat Vrije Software
_technisch_ een alternatief is, dan wel om het feit dat Vrije Software
het volgende mist:
1 een organisatie zoals Microsoft die er openlijk achterstaat en er in
  "investeert". (Merk de aanhalingstekens: MS slaagt er inderdaad in
  om de onderwijsmensen de indruk te geven dat ze _investeren_ in het
  onderwijs. Eigenlijk is het andersom, maar soit, perceptie maakt de
  wereld...)
2 voldoende cases uit de echte schoolpraktijk, die bewijzen dat
  leerkrachten het allemaal _zelf_ en _gemakkelijk_ kunnen met Vrije
  Software.

Dus, voor 1 moeten bedrijven zoals IBM, HP of de verenigde Vlaamse
Vrije Software service bedrijven zorgen. Voor 2 moet de community
zorgen, door proactief op scholen uit de kennissenkring cases te
implementeren.
Maar, en hier keren we eindelijk terug on-topic, het bewust maken van
het belang van open standaarden is zeker even belangrijk als het
gebruik van Vrije Software. Dit laatste volgt wel vanzelf uit het
eerste.

Herman
--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480