[openstandaarden] Vrije software voorstel

Onno Timmerman onno.timmerman at s-p-a.be
Thu Sep 18 10:11:01 CEST 2003

Herman Bruyninckx wrote:

>Absoluut akkoord. Ik denk dat we er als Openstandaarden.be zelfs goed
>aan doen om hierover een persmededeling te verspreiden.
>
>Herman

Ik denk dat hier wel gelijk hebt. Maar dit is enkel en alleen een
voorstel. Waarschijnlijk met de bedoeling om een debat te beginnen over
de mogelijkheden van vrije software. Ik zou eerder de neiging hebben om
het voorstel bij te sturen en niet af te kraken. Zo wie zo lijkt het me
onwaarschijnlijk dat het voorstel zoals het nu is zou aanvaard worden.
Echter indien men een debat over begint komen openstandaarden hier ook
in voor.

Nu persoonlijk vind ik het wel belangrijk dat Vrije Software een tijdje
positief mag worden gedicrimineerd. Dit om ervoor te zorgen dat de Vrije
Software industrie op gang getrokken wordt in België.   Waarmee ik niet
wil zeggen dat men exclusief met Vrije Software moet werken.

Dus ik zou eerder positief zijn en vragen naar nuance in het voorstel.
Op dit moment is het namelijk ook te gek om los te lopen. Bijvoorbeeld
de hele overheid draait op één desktop. Windows en dit doet het
openstandaarden verhaal ook geen goed.  Dit voorstel kan enkel tot
diversiteit in het overheidsapparaat teweeg brengen. Bovendien kan het
meer geld doen vloeien in de Vrije Software wereld wat uiteindelijk ook
niet slecht is.

Onno