[Openstandaarden] Microsoft DRM

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Mon Sep 22 21:43:53 CEST 2003

On Mon, Sep 22, 2003 at 09:12:02PM +0200, Christophe Devriese wrote:

> [...]
> een kodakske), maar tegenhouden ... nee.
>
> Wat het bedrijfsleven "wilt" is brieven met een self destruct op die brieven.
> Dit kan alleen door zo een document van alle kanten in te dammen (zodat het
> vooral niet geconverteerd kan worden naar een ander formaat, (zie het kodak
> argument hieronder) en dit is natuurlijk wat ms hier zo interessant aan
> vindt).
>
> Het enige wat mogelijk is in dit opzicht is een *eenmalige* bescherming, voor
> als het document voor de eerste keer geopend wordt.

Een "interessante" speler hierin in Vlaanderen is de firma info2clear
die zich expliciet toelegt op het garanderen dat de documenten alleen
in "gecontroleerde" omstandigheden gebruikt en doorgestuurd worden.

Blijkt dat als basistechniek om de "bescherming" blijvend te garanderen
eigenlijk de technologie van Adobe wordt gebruikt, om de documenten
na ontvangst per (encrypted) e-mail in zo'n formaat in te "cannen".

Dit is natuurlijk te omzeilen als je voldoende op het proces kunt ingrijpen,
maar dat zal dan wel weer verboden worden. Lijkt me een zeer beangstigende
evolutie.

Peter Vandenabeele at mind.be