[Openstandaarden] EU Parliament Approves Software Patents

Kristoff Bonne kristoff.bonne at compaqnet.be
Wed Sep 24 17:46:49 CEST 2003

Gegroet,

Dominique Devriese wrote:
> Verder misschien ook nog opmerken dat we blijkbaar nog geen victorie
> mogen kraaien.  Als ik de FFII-website goed begrijp, dan kunnen de
> nationale regeringen en/of de Europese Commissie nog dwarsliggen ( en
> dat zouden ze wel eens kunnen doen op suggestie van bepaalde
> lobby-groepen.. ).

Klopt. Europese wetgeving ontstaat door de samenwerking tussen de drie
'overheden': de commisie, het parlement en de raad.

Maar;
- Dit is de eerste lezing. Daarna gaat het naar de raad en de commisie;
en -als die wijzingen aanbrengen- dan gaat het terug naar het parlement.
Op het einde heeft het parlement nog stemming hierover; en gezien de 361
tegen 135 stemming nu het in het parlement zit die toch in een redelijk
goede positie. Zoals iemand schreef "het is een kwestie van nu de druk
op de ketel te houden bij het parlement bij de discussies met de
commissie en de raad; zodat de "meerderheid" die gevormd werd bij de
stemming nu niet verloren gaat.

- Volgens één van de mensen van open-source lobby-groep die aanwezig in
het parlement is het zo de commisaris Bolkenstein serieus geschroken is
van de stemming in het parlement. (ze de "Story is complete
misinformation" bericht in de thread op slashdot).
Er staat letterlijk:
" Yesterday, Commissioner Bolkestein was still complaining that we (the
opponents) were trying to destroyt the directive and warned against
voting against the directive, because it would not fix the current legal
uncertainty (software patents are being granted but not enforceable
before a court of law as they are illegal). Today, rumors are doing
rounds that the Commission is considering retracting the directive,
because it was so successfully amended by us."

Het ergste wat er uiteindelijk nog kan gebeuren is dat heel de zaak
geblokeerd wordt; en dat zitten we gewoon terug op de situatie zoals die
nu is.

Nu, toch even een politieke conclussie trekken -die ook belangrijk is
voor open standaarden-. Het is waarschijnlijk één van de eerste keren
dat er zo'n massale en gerichte reactie gekomen is van 'het publiek'
(bon, niet zozeer 'het publiek in het algemeen'; maar wel specifieke
groepen die zich met de zaak bezig houden; en die er zelfs andere
organsatie bij betrokken hebben; zoals de Europese
consumenten-organisatie, e.d.)

Het is m.i. één van de beste bewijzen dat het parlement (in dit geval
het Europees parlement; maar dat telt ook voor het Vlaams of nationaal
niveau) wel degelijk een heel krachtig wapen kan zijn om iets te
verwezelijken (of iets te blokeren).

En misschien is dat de twee belangrijkste conclussies:
- Lobbying werkt! En we gaan moeten leren om de industrie-lobbygroepen
aan-te-pakken met dezelfde middelen als die zij gebruiken.

- Indien er samenwerking kan komen op Europees niveau tussen
groeperingen, e.d.; kan het Europees parlement (dat minder gebonden is
aan het 'regering tegen oppositie' spel) een ideaal platform te zijn om
bepaalde zaken te laten realiseren voor heel Europa (en daardoor ook
België).
Door de 'schaal' van Europa (een markt van nu 300 miljoen, straks 400
miljoen inwoners) is het iets wat de industrie zich niet kan veroorloven
om naast zich neer te leggen; en dat is een zwakte die men zeker moet
kunnen leren gebruiken (ik ging bijna zeggen 'uitbuiten';-) ).

> sjuus
> domi
Cheerio! Kr. Bonne.