[Openstandaarden] Istand messaging

Mattias Campe mattias.campe at UGent.be
Thu Sep 25 10:11:21 CEST 2003

Sander Devrieze schreef:

> [...]

Ik _denk_ dat het verhaal als volgt gaat (als ik alles goed verstaan heb
op jdev, die op hun beurt het ergens anders goed moeten verstaan
hebben). MSN zegt publiek dat ze om "veiligheidsredenen" hun protocol
moeten updaten. De (grootste) verandering is dat de client zich zal
moeten identificeren a.d.h.v. een (SSL?-)certificaat. De
"veiligheidsreden" zou dan enkel zijn dat Microsoft dan met meer
zekerheid kunnen zeggen dat de client die met hun netwerk verbonden is
een échte MSN-client is. Een "onoffiële" client zou dan in principe dat
SSL-certificaat kunnen reverse engineering om zelf te gebruiken (maar
dat mag mss nt volgens de wet?)

Nogmaals: dat is wat ik _meen_ te verstaan hebben (en me nog herinner)
en het kan best zijn dat ik nt de juiste termen gebruik!!!

> Ik denk dat Gaim daar net als andere programma's al patches heeft voor
> ondersteuning voor een nieuw genoeg MSN protocol versie.

Ik _vermoed_ dat Microsoft nu (15 oktober) niemand zal weren en ze ook
zonder een certificaat toegang te verlenen tot hun netwerk (Cerulean
Studios zal wellicht wel moeten betalen, omdat de gebruikers moeten
betalen vr Trillian _Pro_ en daarmee ook op Microsoft netwerk kunnen).
Dus alle clients zullen wellicht gewoon blijven werken, zelfs na 15
oktober. Het gevaar zal er dus _waarschijnlijk_ in zitten dat Microsoft
op een bepaalde dag mss wél zal kunnen doen waar iedereen vr vreest:
iedereen zonder geldig certificaat afsluiten...

Mvg,
Mattias Campe