[Openstandaarden] Voorstel voor persbericht over nieuwe patentrichtlijn

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Thu Sep 25 13:12:50 CEST 2003

On Thu, 25 Sep 2003, Dominique Devriese wrote:

[...]
> Wat vind je hiervan ?
>
> "
> Als organisatie die het gebruik van Open Standaarden wilt bevorderen,
> is Openstandaarden.be opgelucht over deze nieuwe richtlijn.

Mmmm, echt "opgelucht" zijn we niet, toch? Het kon natuurlijk erger,
maar perfect is het helemaal niet. Een voorbeeldje uit mijn eigen
winkel: stel dat ik een communicatie-protocol voorstel om machines aan
te sturen (wat ik eigenlijk ook aan het doen ben...), en daarin komen
technische dingen in voor (wat ook zo is in werkelijkheid,
bijvoorbeeld verschillende "interpolatoren" voor machine-sturingen),
dan ben ik met de nieuwe richtlijn helemaal niet zeker van niet
aangevallen te worden voor patenten op die interpolatoren (want
machines bewegen is wel degelijk een effect dat de natuurkrachten moet
overwinnen...).
Dus, de constraint van "enkel patent mogelijk als de software helpt de
natuurkrachten te overwinnen" is _erg_ sterk! De enigen die buiten
schot blijven zijn de business en juridische mensen; al de ingenieurs
(op wat computerwetenschappers na :-) schrijven software of
communicatie-protocols om te werken met de echte wereld...

Herman

--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480