Re(2): [Openstandaarden] Voorstel voor persberic ht over nieuwepatentrichtlijn

Stubbe Wim 789070042 wim.stubbe at b-rail.be
Thu Sep 25 16:35:00 CEST 2003

Dominique Devriese  (25/09/03  12:55):

>Ik zou denken van wel, zeker als we exclusief kijken vanuit het
>standpunt van OpenStandaarden.be.  De interoperabiliteitsclausule
>bepaalt, denk ik, dat het vanaf nu onmogelijk is voor bedrijven als MS
>of Adobe om patenten aan te vragen op dingen die gebruikt worden in
>conventies als .doc, .pdf, .mp3 etc.

Wij zijn voor open standaarden, maar standaarden beperken zich niet tot
software. We kunnen wel iets meer eisen.

<knip>

>Wat dit voorbeeld betreft, denk ik dat onder de nieuwe richtlijn, een
>bedrijf dat interpolatoren maakt wel met een patent kan voorkomen dat
>andere bedrijven interpolatoren gaan maken die een gepatenteerde
>uitvinding gebruiken, maar niet dat jij software schrijft die
>communiceert met dat apparaatje.  Zelfs als ze erin slagen om een
>manier patenteren om gegevens door te geven aan het apparaat ( ik ben
>niet zeker of dat toegestaan is onder de nieuwe richtlijn ), denk ik
>dat de interoperability clausule je beschermt..

Volgens wat ik begrepen heb is alles wat een fysisch effect heeft niet
beschermd. Alles wat dit fysisch effect mogelijk maakt en bestaat uit puur
software is men vrij om te gebruiken zolang het om een pure sw-toepassing gaat.
Dit is de meest slechte situatie die ik denk die zich onder huidige versie kan
voordoen. Veel hangt volgens mij ook af van interpretatie (rechter), maar we
moeten met het worst-case geval rekening houden.

>Nu ja, dat is hoe ik de richtlijn interpreteer, ik ben hoegenaamd geen
>advocaat, laat staan patentrechten-expert, maar ik ben geneigd om het
>FFII te geloven als ze zeggen dat dit een goeie richtlijn is..

met vriendelijke groet,

Wim Stubbe

  NMBS TELECOM - TE 513
  Hallepoortlaan, 40