Re(2): [Openstandaarden] Voorstel voor persberi cht over nieuwepatentrichtlijn

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Thu Sep 25 19:51:13 CEST 2003

On Thu, 25 Sep 2003, Dominique Devriese wrote:

[...]
> Ja ok, maar dat is toch inherent aan heel het patentsysteem, en het
> ligt niet in de doelstelling van deze richtlijn om daar iets aan te
> veranderen..
Dat is een verschrikkelijke gemiste kans, dus zie ik geen reden om
entoesiast te zijn. 't Kon erger natuurlijk, maar 't is verre van
goed: de rechtsonzekerheid blijft voor een groot stuk, end at is de
kern van het probleem: enkel de mega-concerns kunnen met die
rechtsonzekerheid overleven.

[...]
> Maar misschien is dat inderdaad wat overdreven, en moeten we ook
> benadrukken dat er nog problemen kunnen zijn met patenten

Absoluut: zolang de doelstellingen van OpenStandaarden.be niet
_volledig_ gerealiseerd zijn moeten we ons onvoldaan opstellen. Dat is
een noodzaak voor een drukkingsgroep om recht van bestaan te hebben.
Elke toegeving die we nu blijken te doen zullen we ons later beklagen,
omdat het ons standputnt als inconsistent zal doen voorkomen..

> "Als organisatie die ijvert voor het gebruik van Open Standaarden, is
> Openstandaarden.be opgelucht over deze nieuwe patentrichtlijn.  Wij
> denken dat het een verbetering is boven de huidige status quo.
Suggestie: laat elke "verpersoonlijking" van onze organisatie
achterwege: Openstandaarden.be kan niet opgelucht zijn, want enkel
mensen kunnen dat. De eerste zinnen worden dan ook veel
eenvoudiger en duidelijker:

"Openstandaarden.be beschouwt de nieuwe patentrichtlijn als
een verbetering ten opzichte van de huidige toestand, maar nog heel
wat onduidelijkheden blijven overeind.  ..."

> "Wij hopen ook dat het EPO als overheidsorganisatie met deze nieuwe
> richtlijn zich eindelijk gaat schikken naar de wetgeving terzake, en
> patenten enkel nog toekent op basis van de wettelijk bepaalde
> voorwaarden."

Ik zou de twee  betrokken partijen tegelijk op hun verantwoordelijk
wijzen:
"Wij hopen dat het Europese Parlement zijn controlerende functie tov
het EPO ernstiger zal nemen dan in het verleden, ..."

Herman
--
  K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480