[Openstandaarden] OOo 1.1, wiki

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Mon Sep 29 09:46:52 CEST 2003

Op ma 29-09-2003, om 07:57 schreef Herman Bruyninckx:

> Wat bedoel je daar precies mee? De OO.o formaten zijn inderdaad open,
> maar bij mijn weten nog altijd niet "standaard"...

Ik heb me schuldig gemaakt aan misleidende reclame :)

We kunnen inderdaad maar beter de definities gebruiken waarover we
indertijd zo lang hebben nagedacht.
Wat hebben we:
* XML-formaat met open DTD
* aanvraag tot goedkeuring bij OASIS, standaardenorganisatie
* gebruik in andere programma's: Sun Staroffice, volgende
KOffice-versies,...

Het OOo-formaat kunnen we dus _nog_ geen open standaard noemen. Het is
immers nog niet door een standaardenorganisatie goedgekeurd. "Vrije
specificatie" is het label dat we daarop plakken.

LaTeX, de tekstverwerker, staat bij mijn weten als enige verder op
gebied van standaarden, maar is geen kantoorpakket. Met
"standaardenkampioen onder de kantoorpakketten" plaatste ik OOo naast
andere kantoorpakketten.

Mark
--
Mark Van den Borre