[Openstandaarden] OOo 1.1, wiki

Peter Vandenabeele peter.vandenabeele at mind.be
Tue Sep 30 16:25:41 CEST 2003

On Tue, Sep 30, 2003 at 07:48:30AM +0200, Herman Bruyninckx wrote:

> Op geen enkel, als je't mij vraagt... De enige
> tekstverwerkersstandaard die ik ken is de ISO SGML standaard van
> 1986... (En misschien een hoop RTF "standaarden"...)

Als dit gegeven is, welke "open standaard" of aanpak is dan volgens
"openstandaarden.be" de optimale die bijv. de overheid als
publieke instelling moet toepassen voor het ter beschikking stellen
van documenten (met tekst, grafieken en invulvelden):

(a) die enkel gelezen en/of afgedrukt moeten worden door de gebruiker

(b) die ook elektronisch bijgewerkt moeten worden door de gebruiker

in een off-line vorm. Dus niet een html form, maar een document dat
je met een meer krachtige client applicatie off-line kunt bewerken.

In de huidige praktijk wordt voor (a) vaak .pdf gebruikt (maar is
geen open standaard als ik het goed bgrijp). Voor (b) wordt vaak
.doc gebruikt en dat is zelfs geen open specificatie (IMHO).

Peter