[Openstandaarden] OOo 1.1, wiki

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Tue Sep 30 19:56:21 CEST 2003

On Tue, 30 Sep 2003, Peter Vandenabeele wrote:

[...]
> Als dit gegeven is, welke "open standaard" of aanpak is dan volgens
> "openstandaarden.be" de optimale die bijv. de overheid als
> publieke instelling moet toepassen voor het ter beschikking stellen
> van documenten (met tekst, grafieken en invulvelden):

PDF kan dit. Alleen zijn de free software PDF viewers bij mijn weten
niet sterk genoeg om met de embedded JavaScript overweg te kunnen.
Een alternatief is het OpenOffice.org formaat, waarover (als ik me
niet vergis) op dit ogenblik reeds een of andere Europese werkgorpe
aan het debateren is...
Eeen derde alternatief is het maken van een LaTeX .sty, zoals reeds
een groot aantal commerciele uitgevers er een beschikbaar stellen.

[...]
> In de huidige praktijk wordt voor (a) vaak .pdf gebruikt (maar is
> geen open standaard als ik het goed bgrijp).
Toch wel: de hele standaard is door Adobe gemaakt, maar volledig
gespecifieerd, en zonder voorwaarden beschikbaar gesteld.
Het is echter geen standaard die door een "onafhankelijke" organisatie
gecertifieerd is.

Herman