[Openstandaarden] Re: artikels softwarepatenten

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Tue Apr 20 15:43:01 CEST 2004

At 2004-04-20 14:59, you wrote:

 >Kun je eens wat voorbeelden van "Closed Software" SME's die openbaar
 >tegen zijn ? (Opera zou je inderdaad hierbij kunnen tellen, ... anderen
?).
 >De eerste indruk die ik kreeg, was dat de betoging (ik was er zelf ook)
 >toch vooral gedreven werd door Open Source voorstanders en minder door
 >klassieke (closed source) software SME's.

Ik zie 2 redenen:
- cultuur: niet gewoon aan dergelijke betogingingen (zie je zo'n
   bedrijfsleider in 3-delig pak al tussen het zootje ongeregeld staan dat
   wij lijken te zijn?)
- veel van die bedrijven zijn afhankelijk van grote bedrijven zoals
   Microsoft voor bepaalde "kwaliteitslabels", dus zullen dergelijke
   bedrijven liever niet voor het hoofd stoten...

Dus "openbaar tegen zijn" is blijkbaar soms moeilijk voor die mensen.
Misschien moeten we ook die mensen eens specifiek aanspreken/oproepen,
eventueel via hun organisaties?

Nu, ik weet ook dat het bedrijf van Laura Creighton (http://www.strakt.se/)
naast een aantal open source Python modules ook (en vooral) closed source
software schrijft, en dat zal wel de enige niet zijn...

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9