[Openstandaarden] Belpic

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Thu Aug 5 18:49:09 CEST 2004

Hallo Curd,

Curd Delsemme schreef:

[...]
> Belpic wordt gratis ter beschikking van de gemeenten en steden gesteld.
> Samen met een pc, printer en kaartlezers. De software draait namelijk
> enkel en alleen op die pc, kan slecht op die printer afdrukken (hard
> gecodeerd zelfs), kan enkel die kaartlezers gebruiken EN werkt enkel op
> windows XP en 2000.
>
> Niet echt een open standaard dus.
>

> De code zou wel open worden, maar dan enkel voor firma's die door het
> mininsterie van binnenlandse zaken goedgekeurd zijn. (Het gaat hier om
> de grote spelers op de markt van software voor gemeentes. Geen kleine
> [...]

Om de puntjes op de 'i' te zetten en de verwarring tussen (open source)
software en open standaarden zoveel mogelijk te vermijden: het probleem
is duidelijk dat de software niet cross-platform is. Dit hoeft echter
niet noodzakelijk te betekenen dat het gebruikte formaat om de
identiteitsgegevens op te slaan geen open standaard is.

Maar 'k denk dat bijna iedereen net als mij het gevoel heeft dat het
helaas geen open specificatie zal zijn :-s.

Weet iemand aan wie we dat zouden kunnen vragen? En zo ja, heeft ook
iemand de tijd om dit te vragen en op te volgen? Curd, misschien kan jij
daar nog wat meer informatie over verkrijgen?

> Zodus ondanks alle inspanningen en onderzoeken laat de overheid zich
> weer maar eens vangen. Een gemiste kans.

Inderdaad :-s.

Mvg,
Mattias