[Openstandaarden] Staatsecretarus Vanvelthoven wil goedkope internet computer, een kans voor Open Office / firefox / e.d.

Ward Vandewege ward at pong.be
Fri Dec 3 17:12:58 CET 2004

On Fri, Dec 03, 2004 at 04:41:42PM +0100, Tijl Vercaemer wrote:
> Computers kosten idd meer dan ze eigenlijk zouden moeten kosten.  Die
> supermarkt promoties concureren niet op het vlak van de prijs (allemaal
> ongeveer ???1000), maar de concurentie gaat er over wat je krijgt voor die
> prijs.  Het gevolg is dat in die PC's een hele hoop rommel zit die je niet
> nodig hebt.  Met goedkope PC's valt blijkbaar geen geld te verdienen.
> Misschien omdat de kost van de Windows licentie dan te veel door weegt?

Hmm ja misschien. In de VS kan je een volledige computer kopen voor +- $400
(da's een dikke 300 Euro). Je krijgt dan (meestal) geen Windows, maar typisch
1 of andere Linux versie as OS. Schitterend eigenlijk, want voor zo weinig
geld krijg je dan een machine die gegarandeerd volledig werkt onder Linux :)
Soms kan het zelfs nog goedkoper - vorige week ('the day after Thanksgiving',
typisch de drukste koop-dag van het jaar) waren er stunts met volledige
systemen voor $200. Dat zijn prijzen zonder BTW, maar die is maximum 8 of 9
procent, hangt een beetje af van waar je bent.

Aangezien die PCs toch in het verre Oosten geassembleerd worden, kunnen de
(veel) lagere personeelskosten in de VS niet echt veel te maken hebben met
dat prijsverschil tussen Europa en de VS. Er moeten andere redenen zijn.
Misschien schaal van de handelaars? Je vindt dit soort aanbiedingen typisch
bij zeer grote supermarkten/ketens, waar er ongetwijfeld op gerekend wordt
dat er winst gemaakt wordt op de printer en andere accessoires die met de
goedkope machines verkocht worden. En het verbod op verkopen onder de
kostprijs dat we in Belgie hebben bestaat niet in de VS.

Maar toch. Ik denk dat het ook in de EU mogelijk moet zijn om een sub-400
Euro machine op de markt te brengen. Het zal waarschijnlijk duren tot iemand
met voldoende schaal op Europees vlak (Macro/Metro, of Carrefour?)
rechtstreeks een deal sluit met 1 of andere Taiwanese producent. Ik vermoed
dat de tussenhandelaren de prijs nogal opdrijven...

mvg,
Ward.

--
Pong.be         -( "Free Software as in free speech, not free beer. Think  )-
Virtual hosting -(       of freedom, not price." -- Richard Stallman       )-