[Openstandaarden] Staatsecretarus Vanvelthoven wil goedkope internet computer, een kans voor Open Office / firefox / e.d.

Herman Bruyninckx Herman.Bruyninckx at mech.kuleuven.ac.be
Sat Dec 4 12:20:04 CET 2004

On Sat, 4 Dec 2004, Jo Vermeulen wrote:

[...]
> Ivm de eID: het is een soort kaart, die je via een kaartlezer met je
> computer verbindt.
>
> Vraag is natuurlijk: voor welke platformen gaat die kaartlezer
> beschikbaar zijn? Misschien zouden we daar ook beter eens navraag rond
> doen. Kan me al wel voorstellen dat het enkel op een Windows PC zal
> werken.

Dat klopt. En de gemeenten waarvan ik reeds feedback heb over de
elektronische identiteitskaart zijn daar helemaal niet tevreden over. Het
systeem wordt als "eiland" geleverd: 1 Xp machine met de EID applicatie op,
die PC mag voor niets anders gebruikt worden, en de EID mag op geen
andere PC geinstalleerd worden. Het begin van een nachtmerrie voor de
gemeentelijke ICT-mensen...

De EID is m.i. van voldoende symboolwaarde (= een van de eerste egov
projecten waarmee _iedereen_ in contact zal komen) om vanuit
OpenStandaarden.be een reactie aan de staatssecretaris te richten.

Herman

--
   K.U.Leuven, Mechanical Engineering, Robotics Research Group
<http://people.mech.kuleuven.ac.be/~bruyninc> Tel: +32 16 322480