Re(2): [Openstandaarden] XML patenten

wim.stubbe at b-rail.be wim.stubbe at b-rail.be
Fri Feb 20 08:59:00 CET 2004

Steven Noels  (19/02/04  23:18):

>Wat is nou net het probleem met de XML patenten van MS?

XML is een standaard. Die techniek patenteren (die al eerder bestond wat op
zich al voldoende reden is) is het inburgeren van die standaard monopoliseren
voor jezelf. Het gaat wel om het bewaren/wijzigen van een document opgeslagen
in één enkel xml-bestand dat gepatenteerd is. Maar of dat nu werkelijk zo'n
vernieuwing is dat je hiervoor een patent moet nemen om je 'uiterst zware'
investering in het formaat dat MS, misschien mede zelf maar niet volledig
alleen, heeft ontwikkeld lijkt mij nogal vergezocht.

Het gaat er om dat ze eigenlijk de documenten-markt willen monopoliseren, na de
OS-markt, browser-markt, multimedia-markt volgt nu dus de markt van
documentformaten.

Dat dit toegestaan wordt betekent gewoon dat beleidsvoerders en patentenbureau
monopolisering stimuleren ofwel compleet blind/doof zijn, al dan niet vanuit
eigenbelang of partijbelang (donaties, goede contacten, ...)

></Steven>
>--
>Steven Noels                            http://outerthought.org/
>Outerthought - Open Source Java & XML            An Orixo Member
>Read my weblog at            http://blogs.cocoondev.org/stevenn/
>stevenn at outerthought.org                stevenn at apache.org

met vriendelijke groet,

Wim Stubbe