[Openstandaarden] Re: adres op de site

Jan Claeys openstandaarden at janc.cjb.net
Tue Jun 1 01:48:58 CEST 2004

At 2004-06-01 00:17, you wrote:

 >De wet van 11 maart 2003 op de elektronische handel, Belgisch staatsblad
 >van 17 maart 2003.  http://www.juridat.be/cgi_loi/wetgeving.pl
 >
 >Van toepassing op "diensten van de informatiemaatschappij", al bestaat er
 >naar aloude juridische traditie geen fatsoenlijke definitie voor deze
 >term.  ;-)
 >Tenzij je hier een touw aan kan vastknopen: "elke dienst die gewoonlijk
 >tegen vergoeding, langs elektronische weg op afstand en op individueel
 >verzoek van een afnemer van de dienst verricht wordt"

"Gewoonlijk tegen vergoeding" = soms kan je eens cadeau's weggeven bij een
reklame-aktie, zo'n dingen vallen dus ook onder de wet omdat die
"gewoonlijk" wel betaald moeten worden.

"langs elektronische weg" = via internet, gsm, fax, etc.

"op afstand" = dit geldt niet voor zaken die je ter plaatse doet op/met een
computer (vb. bancontact?).

"op individueel verzoek van een afnemer" = de klant koopt iets (dit zou ik
nog eens moeten nakijken wat daar precies wel en niet mee bedoeld wordt)

 >De regels zijn gericht aan handelaars en vrije beroepers.
 >
 >De wet moet consumenten beschermen, maar niet tegen belangengroepen zoals
 >openstandaarden.be denk ik ;-)
 >Als jullie merchandising beginnen verkopen, dan wel.

Klopt, al zou ik toch opletten als je bijvoorbeeld "kwaliteitslabels" gaat
uitdelen...

Zolang dit echter een mailinglist blijft waarop verschillende mensen &
groeperingen discussiëren over dit onderwerp, zie ik echter ook geen enkel
probleem.

--
Jan Claeys

"Be strict when sending and tolerant when receiving."
RFC 1958 - Architectural Principles of the Internet - section 3.9