[Openstandaarden] Re: sporza.be

Yves Boulogne yves.boulogne at vub.ac.be
Fri Jun 4 11:58:55 CEST 2004

Hallo,

Eerst en vooral proficiat met dit prachtige initiatief.

Ik kom even mijn hart luchten over alweer een slecht werkende site van
onze Openbaar Rechterlijke Omroep.
Op www.sporza.be is het niet mogelijk om videoclips te bekijken zonder
in het bezit te zijn van een windows "machine". Ik werk op Mac OS 10.3.4
met Safari als browser. De site zelf zag er goed uit, maar de
videobestanden zijn van het windoze formaat en zijn niet te bekijken
wegens één of andere codec die niet beschikbaar is voor ons.

Nu overschakelen naar IE 5.1 is nog erger. De site ziet er dan slecht
uit, teksten staan niet op hun plaats, ... en natuurlijk lukt videoclips
bekijken ook hier niet. Dit is volgens mij een prachtig voorbeeld van
luiheid.

Op de vrtnieuws site kan er tegenwoordig ook naar de filmpjes ed.
gekeken worden in MPEG-formaat (en dus ook in andere players voor Linux
ed.) waarom kan dit nu niet op de nieuwste webstek van de VRT?
Men heeft de technologie toch in zijn bezit blijkbaar.

Op de koop toe heeft de VRT een onderzoeksprogramma "MPEG voor de
audiovisuele sector" lopen. Dat onderzoeksproject maakt deel uit van de
uitbouw van een content management systeem dat al het nieuwe en
bestaande materiaal (beeld, geluid, ...) moet beheren. Voor dit project
is in 2001 669.000€ gestoken, in 2002 1.190.000€ en in 2003 669.000€.
Allemaal overheidssteun! (gegevens komen rechtstreeks uit de
beheersovereenkomst tussen de VRT en de Vlaamse Gemeenschap 2002-2006)
In diezelfde beheersovereenkomst staat duidelijk te lezen dat de
geproduceerde content voor iedereen toegankelijk moet zijn.
Dit is ronduit schandalig.

Vriendelijke groet,

Yves Boulogne