[Openstandaarden] Onderwijs: IBM en/of open standaarden

Steven Noels stevenn at outerthought.org
Mon Jun 7 21:07:55 CEST 2004

On 06 Jun 2004, at 09:41, Herman Bruyninckx wrote:

> Povertjes...

Huh? WebSphere Portal Server == Apache JetSpeed, en WebSphere Studio ==
Eclipse. Ik ga hier geen lans breken voor IBM of een ander
grootgewicht, maar IBM doet erg zijn best om open source, verpakt in
een commercieel jasje aan te bieden. En al die open source dingen
gebruiken open standaarden: XML om er maar ééntje te noemen.

Het ouwe Domino gamma is natuurlijk andere koek.

Punt is dat de "open systemen" 	approach van IBM, nu ook een beetje
Sun, Oracle, BEA en anderen portabiliteit van data mogelijk maken
aangezien zij niet per sé één monolitische infrastructuur aanbieden
[1]. Het is echter wel de uitdaging van de integrator om van al die
dingen een open geheel te bouwen - en eerlijk gezegd is daar net waar
het schoentje wrikt: het vereist de nodige ervaring (en goesting) om 't
goed te doen, en dit is niet altijd (!) de goedkoopste oplossing.

[1] in de klassieke meerdere tiers aanpak: webserver, application
server, database, messaging raamwerk, O/R mapping, IDE, etc. Bij MS is
de strategie eerder om al die lagen zo goed mogelijk in elkaar te
verweven.

</Steven>
--
Steven Noels                            http://outerthought.org/
Outerthought - Open Source Java & XML            An Orixo Member
stevenn at outerthought.org                stevenn at apache.org