[Openstandaarden] de vrt leert bij?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Wed Jun 16 22:05:20 CEST 2004

Wouter Verhelst wrote:
> On Wed, Jun 16, 2004 at 11:51:39AM +0200, Wouter Horré wrote:
[...]
> Als groepering die het gebruik van open standaarden wil promoten, zouden
> wij van OpenStandaarden.be graag van deze gelegenheid gebruik maken om u
> te wijzen op de voordelen en mogelijkheden van open standaarden. De
> voordelen spreken voor zich: wanneer u zich houdt aan de
> HTML-specificaties zoals die door het W3C worden vrijgegeven (eenvoudig
> te testen via de HTML-validator op <http://validator.w3.org/>), dan is het
> op z'n zachtst gezegd veel makkelijker om een website te maken die door
> alle browsers, onder alle besturingssystemen, correct weergegeven wordt;

<advocaat vd duivel-modus>
Het is mogelijk een site te maken die 100% correct valideert, maar die
er toch niet in alle browsers even correct uitziet, door een verkeerde
implementatie. Akkoord, de fout ligt dan duidelijk bij de
browserontwikkelaars, maar daar hebben noch de gebruikers van zo'n
browser, noch de webontwikkelaars een boodschap aan.

Stel (puur hypothetisch) nu dat IE zo'n browser is, met een marktaandeel
van 80 à 90%. De webontwikkelaars hebben een 100% validerende site (na
wat moeite om zover te geraken) en nu blijkt dat deze voor die IE-mensen
het er niet goed uitziet. Dus moeten allerlei hacks bedacht worden om
het ook voor deze mensen (het grootste aandeel) plezierig te maken. Het
"op z'n zachtst gezegd veel makkelijker" verliest hier dus wat aan
kracht :-s.
</advocaat vd duivel-modus>

Laat ons hopen dat er vlug (nog) meer concurrentie komt op de
browser-markt, zodat het idd voordeliger is om eerst een correcte site
te maken en dan pas hacks te voorzien en niet eerst een IE-site en dan
pas hacks voor de zogezegde inferieure browsers...

> ook maakt u het door het gebruik van open standaarden eenvoudiger voor
> onze blinde medemens.

<advocaat vd duivel-modus>
JavaScript, die beantwoord aan de ECMA-specificatie is een open
standaard, die toch niet altijd even toegankelijk is voor deze blinde
medemens (hetzelfde met bv. png).
</advocaat vd duivel-modus>

> De mogelijkheden van open standaarden zijn bij veel web-ontwikkelaars
> echter minder bekend. Maar al te vaak wordt vermoed dat HTML en CSS niet
> veel in z'n mars heeft. Dat hoeft daarom niet waar te zijn; als mooi
> voorbeeld kan u een kijkje nemen op <http://www.csszengarden.com/>, een
> project om de mogelijkheden van HTML en CSS ten toon te spreiden.

<advocaat vd duivel-modus>
Ik denk dat dit als onrealistisch overkomt :-s. Echt, ik zou niet liever
hebben dan dat alle websites het onderste uit de kan halen van HTML en
CSS, maar we kunnen niet naast het marktaandeel kijken van IE kijken. We
kunnen onmogelijk vragen aan Canvas om een website te maken die vraagt
van de IE-gebruikers om up te graden naar een KHTML, Gecko of Opera
browser :-s.

off the record: nog mooie voorbeelden op
http://www.meyerweb.com/eric/css/edge/, prachtig
</advocaat vd duivel-modus>

> Alternatief kan u een kijkje nemen op de website van De Lijn -- een site
> die onlangs vernieuwd werd, en hoewel die weliswaar niet volledig de
> specificatie volgt, toch veel dichter in de buurt komt dan de meeste
> andere sites op het huidige web. Om u maar aan te geven dat het gebruik
> van standaarden geen handicap hoeft zijn om een moderne site te maken.

<advocaat vd duivel-modus>
Ik denk dat De Lijn (gebruikers wensen info vanuit praktische
overwegingen) en Canvas (gebruikers wensen info vanuit de achtergrond
van ontspanning) twee verschillende types sites zijn en ik ben niet
helemaal zeker of ze bij Canvas het design van De Lijn zien zitten. Maar
het kan zijn van wel hé...
</advocaat vd duivel-modus>

> die www.csszengarden.com is trouwens een *geweldige* showcase. Grafici
> die met CSS spelen... 106 CSS stylesheets (and counting) en slechts 1
> XHTML pagina.

Ik vind het ook een geweldige showcase, maar eerder een showcase voor
mensen die reeds een goeie browser gebruiken, zodat ze bevestigd worden
in hun keuze :)...

Hmm, 'k heb nogal wat "advocaat vd duivel"-modussen, maar tis zeker niet
persoonlijk bedoeld hé Wouter, je mag gerust enkele kritische noten bij
mijn suggestie posten (want voorlopig is er nog niet echt veel reactie
op gekomen... geen nieuws... goed nieuws? ;) )...

Mattias