[Openstandaarden] de vrt leert bij?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Thu Jun 17 13:09:08 CEST 2004

Rudi wrote:
> Mooi dat jullie ook ijveren voor het toepassen van standaarden en normen.
> Weliswaar is het allemaal niet zo eenvoudig en zijn veel webbouwers uit op
> sensationele websites, waardoor nogal dikwijls normen en standaarden worden
> vergeten.

Da's waar, het is niet eenvoudig, maar het neemt niet weg dat erop moet
gewezen worden...

> Toch wou ik jullie erop willen wijzen dat het raadzaam is verwijzingen naar
> organisaties en instanties, en de toepassing van hun standaarden en normen,
> vooral aan die organisaties over te laten.

Ik heb verwezen naar de richtlijnen van W3C, BlindSurfer en de stichting
Accessibility. Of bedoel je net dat die verwijzingen _niet_ goed zijn en
dat die organisaties zelf moeten zorgen voor hun publiciteit? Als je van
mening bent dat dat _niet_ goed is, dan heb ik daar mijn twijfels bij,
want net door erop te wijzen dat andere organisaties ook die mening
toegedaan zijn, kun je je eigen mening extra kracht bijzetten.

> Zoals reeds eerder gemeld, hebben jullie tot op heden nog geen identiteit
> gegeven aan jullie organisatie, laat staan een adres waar men effectief
> contact kan nemen.

Ik ben ook van mening dat een duidelijke(re) identiteit belangrijk is,
maar om jouw woorden te gebruiken: "weliswaar is het allemaal niet zo
eenvoudig". Het imago/de identiteit die Coca-Cola opgebouwd heeft kwam
er ook niet van de ene op de andere dag (hmm, tis ter aan te merken dat
ik bezig ben aan 't vak marketing en corporate communicatie... morgen
judgement day :) )...
Toch denk ik eigenlijk ook dat we momenteel maar weinig informatie
hebben op de site, om het starten van een duidelijke identiteit mogelijk
te maken. M.i. is dat niet omwille van de onwil, wel omwille van het
tijdsgebrek.

> Het is en blijft een goed initiatief maar wees nu zelf eens eerlijk, zou jij
> de raad van een niet ge-identificeerde partij volgen ?

Vandaar dat ik het belangrijk vind om te verwijzen naar andere
organisaties. Bovendien komt het initiatief om de mening te vragen van
Canvas zelf, waar wij gretig gebruik kunnen van maken. Als ze onze
opmerkingen vervolgens straal negeren, dan hadden ze hun initiatief
beter direct laten varen.

> Met vriendelijke en collegiale groeten,

ditto :-)