[Openstandaarden] de vrt leert bij? (standpunt)

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Thu Jun 24 10:21:30 CEST 2004

William Windels wrote:
> Ik had een invulformulier verwacht maar men verwacht blijkbaar gewoon een
> mail.
> Ik ga daarom mijn ideen hier op de lijst posten en dan wacht ik op jullie
> mening om (eventueel gezamelijk) een standpunt te formuleren.
>
> Ik ga misschien eerst nog eens mijn situatie uitleggen (voor de
> eventuele nieuwkomers, ik post hier namelijk niet zoveel op deze
> lijst), zodat iedereen weet welke vragen hij eventueel aan mij kan
> stellen:
>
> Ik ben volledig blind en maak dus gebruik van een brailleleesregel om met
> [...]

<snip punten/>

Ik had deze mail vroeger al gelezen, maar wil er toch nog eventjes op
terugkomen, opdat het niet zou lijken dat ik hem straal negeerde... Ik
heb er in mijn voorstel maar weinig punten van in opgenomen, maar da's
omdat het m.i. geen goed idee is om Canvas een te lange brief te sturen.
Laat ons nu hopen dat de Canvas die mail leest, apprecieert en er
rekening mee houdt, waardoor we in de toekomst hopelijk een stapje
verder kunnen gaan met open standaarden (zoals bv. je voorstel om een
(klank)archief aan te leggen, gebaseerd op Open Standaarden).

Ik zou je punten wel zeker als persoon mailen naar Canvas en er vooral
de aandacht op vestigen dat je het jammer vindt dat de huidge Canvas
website ontoegankelijk is via Lynx (of de browser die je gebruikt via je
brailleleesregel).
Ken je toevallig anderen kennen die weinig boodschap hebben aan visuele
informatie (en die bv. stukken verder geholpen worden door een
alt-attribuut)? Anders kan het helpen om te vragen of zij ook een mail
sturen (al was het maar een kort bericht dat de huidige website
ontoegankelijk is), alle mails helpen...

Mvg,
Mattias