[Openstandaarden] Certipost.be...

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Tue Jun 29 11:17:40 CEST 2004

patrick coeman wrote:
> Tis maar dat je het weet...
>

> Geachte heer Coeman,
>
> wij hebben uw opmerkingen over het gebruik van ons
> MyCertipost-systeem ontvangen en begrijpen uw ontgoocheling zeer goed. Door
> de intrinsieke aard van onze hoogbeveiligde diensten zijn wij genoodzaakt
> om geavanceerde en recente technologieën te gebruiken voor onze
> informatica-systemen. Die zijn vaak erg specifiek en jammer genoeg ook
> weinig flexibel op sommige computersystemen.

Euhm, https moet toch volstaan, desnoods java (maar geen MS-java). En
als het weinig flexibel is op sommige computersystemen, dan vraag ik me
af waarom ze het dan als _web_dienst aanbieden...

> Ook wij hebben een tijd geleden moeten vaststellen dat een aantal
> problemen ons bleven verhinderen om MyCertipost correct op andere browsers
> en systemen te doen werken. Om deze technische en ook economische redenen
> zagen we uiteindelijk geen ander alternatief dan ons verder te concentreren
> op de meest gebruikte operating systems en browserprogramma's, met name de
> verschillende systemen van Microsoft Windows en de Internet
> Explorer-browsers (die op de huidige Belgische markt zo'n 95%
> vertegenwoordigen).

En uit veiligheidsoverwegingen kan het zijn dat meer en meer mensen
overschakelen op een andere browser. Er is trouwens meer en meer advies
"van hogerhand" (dus niet enkel van de zogenaamde 'nerds') om Internet
Explorer links te laten liggen:

http://www.ubizen.be/c_about_us/2_public_relations/2004/040611_e.html
http://www.standaard.be/Archief/Zoeken/DetailNew.asp?full=0&articleID=GLO6URB8
(er zijn er nog, maar ik vind ze niet direct terug)

En dan vraag ik me af hoe dat rijmt met "Door de intrinsieke aard van
onze hoogbeveiligde diensten zijn wij genoodzaakt om geavanceerde en
recente technologieën te gebruiken voor onze informatica-systemen.", als
blijkt dat een virus (nl. Download.Ject) zich bij gebruik van IE gewoon
kan installeren door het _bezoeken_ van een website...

Als zou blijken dat de andere browsers plotseling een marktaandeel van
10 of 20% krijgen, dán pas zal blijken dat het om economische redenen
beter was geweest om vanaf het prille begin te opteren voor een échte
_web_dienst.

En mocht het opgekeerd zijn, dat de alternatieve browsers een
marktaandeel hebben van 90%, dán zou blijken dat Internet Explorer
eerder achter dan voor ligt op het gebied van 'technische redenen'.

> Wij hopen dat u onze argumentatie begrijpt en begrip kan opbrengen
> voor deze situatie. Indien toekomstige technische evolutie ons in staat
> zou stellen om hier vooralsnog verandering in te brengen zullen we
> dit zeker onderzoeken.

Het spijt me, maar ik begrijp alvast uw argumentatie niet... zegt
'cognitieve dissonantie' u iets?

grtn,
Mattias,
die morgen zwaar examen heeft,
vandaar allicht de 'aggressieve' toon in de mail :)