[Openstandaarden] GSM: een vrije, open standaard?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Mon Mar 15 15:56:42 CET 2004

Hallo,

donderdag is aan de UGent een Jabber introductieles gepland door de
werkgroep informatica, nl. Zeus. Ik zou die presentatie geven en wens
daarbij zoveel mogelijk te vertrekken vanuit hetgeen de mensen reeds
kennen. Het ergste wat kan voorvallen is dat ik iets zou beweren dat
helemaal niet waar is :-s.

Vandaar de volgende vraag: is het correct als ik beweer dat:

(1) http://www.etsi.org/ de ontwikkelaar van (oa.?) het "GSM-protocol"
is? (dit heb ik gevonden in mijn slides van het vak
telecommunicatiewerken B, gedoceerd aan de UGent, maar omdat het slides
zijn heb ik nt meer info en mijn cursus ligt thuis :-s).

(2) dat etsi een onafhankelijke non-profit organization is (dit ben ik
eigenlijk 100% zeker, als ik
http://www.etsi.org/about_etsi/5_minutes/home.htm toch geloof :) )

(3) dat ik het "GSM protocol" van hun site vrij kan downloaden? Volgens
http://www.etsi.org/services_products/freestandard/home.htm alvast wel.

De reden dat ik het vraag is omdat ik dacht dat er rond de GSM heel wat
patenten hangen, zie bv.
http://asia.cnet.com/newstech/communications/0,39001141,39128469,00.htm

En in hetzelfde artikel lees je "This is because the technology is a
joint effort between global phone giants, including Nokia and Motorola,
and is not the brainchild of Sony Ericsson alone." en dan vraag ik me af
of etsi gelijk is aan die joint venture.

Hopelijk kan iemand klaarheid brengen,
Mattias Campe