[Openstandaarden] GSM: een vrije, open standaard?

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Mon Mar 15 16:01:35 CET 2004

Mattias Campe wrote:
> Hallo,
>

> donderdag is aan de UGent een Jabber introductieles gepland door de
> werkgroep informatica, nl. Zeus. Ik zou die presentatie geven en wens
> daarbij zoveel mogelijk te vertrekken vanuit hetgeen de mensen reeds
> kennen. Het ergste wat kan voorvallen is dat ik iets zou beweren dat
> helemaal niet waar is :-s.
>
> Vandaar de volgende vraag: is het correct als ik beweer dat:
>
> (1) http://www.etsi.org/ de ontwikkelaar van (oa.?) het "GSM-protocol"
> is? (dit heb ik gevonden in mijn slides van het vak
> [...]

Alhoewel ik me nog altijd afvraag waar ik het idee van die patenten
vandaan haal, heeft volgend artikel toch al (meer) duidelijkheid gebracht:

<quote
url="http://www.etsi.org/pressroom/Previous/2003/2003_world_standards.htm">

The World Trade Organization has laid down six principles for
standardization: it should be open, transparent, impartial and consensus
based, effective and relevant, coherent, and have a development
dimension. GSM standardization clearly has all these qualities...

</quote>

Mvg,
Mattias