[Openstandaarden] EU-landen eensgezind tegen Microsoft

Mattias Campe Mattias.Campe at UGent.be
Tue Mar 16 13:59:55 CET 2004

In de metro en in de standaard (1) lees ik dat "De vijftien lidstaten
van de Europese Unie hebben gisteren unaniem hun steun toegezegd aan de
strategie die de Europese Commissie volgt tegen softwaregigant Microsoft."

En daarin hebben ze het oa. over:
"Vooral de koppeling van de audiovisuele software Mediaplayer aan het
besturingssysteem Windows wordt op de korrel genomen." (...en de
bijhorende formaten...)

Ik vraag me af waarom ook MSN Messenger niet op de korrel genomen wordt?
Komt dat omdat er niemand van de concurrerende industrie hier wat druk
uitoefent? Want ook daar kun je toch spreken van monopoliemisbruik? Niet
alleen de Messenger zelf, maar ook de sterke verankering aan Internet
Explorer. En dan zou je nog kunnen zeggen dat Mediaplayer ook formaten
ondersteunt die niet van Microsoft zijn, terwijl je dat van MSN
Messenger helemaal niet kan zeggen... Het heeft in nog geen 3 jaar ICQ
volledig van de kaart geveegd (niet dat ik beweer dat ICQ de te volgen
weg was/is)

Het artikel besluit met:
"Het bedrijf argumenteert dat Windows Media Player een vast onderdeel is
en dat een verwijdering ervan schade kan toebrengen aan het
besturingssysteem."

Dat snap ik toch ook niet hoor. Als goede programmeur moet je toch weten
dat een te sterke koppeling van het ene met het andere geen
transparante, goede programmeercode kan zijn...
(dit is eigenlijk een redelijk retorische opmerking :) )

Had er trouwens niet iemand op het net al zelf voor een uitgeklede
Windows gezorgd?

(1) http://www.standaard.be/pdf/index.asp?articleID=GUE4KQ4H

Mvg,
Mattias