[Openstandaarden] Re: Re: GSM: een vrije, open standaard?

Onegen onegen at softhome.net
Tue Mar 16 22:02:15 CET 2004

Mattias Campe wrote:

> Als ik http://www.3gpp.org/About/about.htm goed lees, dan is dit de site
> waarrond het GSM-protocol ontwikkeld wordt. Maar het is me op het eerste
> zicht niet duidelijk hoe open, vrij en toegankelijk het protocol nu
> precies is :-s

Volgens mij is de GSM standaard af.  3GPP lijkt mij eerder een opvolger voor
GSM. Lees ook het artikel in de wikepedia: http://en.wikipedia.org/wiki/GSM

> Dan is ETSI te vergelijken met het IETF die XMPP (~"3gpp") goedkeurd als
> standaard (meer bepaald XMPP-core en XMPP-IM)?

Zo goed ben ik er ook niet in thuis.  Ik denk dat het inderdaad
vergelijkbaar is.

Bij etsi zie: http://etsi.org/legal/home.htm

> Dit moeten wel hardware patenten zijn, want softwarepatenten zijn nog
> altijd niet afdwingbaar dacht ik?

Dat zou ik wel willen.
Alleen uitvindingen met een 'technisch karakter' zijn patenteerbaar.
Algoritmes zijn niet patenteerbaar, dus in principe is software niet zomaar
patenteerbaar.
Maar een ervaren advocaat kan vaak wel een technische draai geven aan
software.  De software die in het ziekenhuis de straling doseert van het
röntgenapparaat (of iets dergelijks) is gepatenteerd geloof ik.
Anderzijds is de 'progress bar' (die zegt hoever je download gevorderd is
bv.) is ook gepatenteerd.
(http://swpat.ffii.org/patents/index.en.html)

Nu is het niet omdat er een patent is toegekend, dat het ook echt geldig is.
Het kan in een rechtszaak even goed ongeldig verklaard worden.

Onegen

--
Disposable e-mail adres