[Openstandaarden] Re: Re: GSM: een vrije, open standaard?

Mark Van den Borre mark at markvdb.be
Wed Mar 17 00:03:10 CET 2004

Op di 16-03-2004, om 22:02 schreef Onegen:

> Dat zou ik wel willen.
Dan heb je reden om blij te zijn, want volgens de Europese
Patentconventie is dat zo. En om ervoor te zorgen dat dat ook zo blijft
wordt er op 14 april betoogd in Brussel.

> Alleen uitvindingen met een 'technisch karakter' zijn patenteerbaar.
> Algoritmes zijn niet patenteerbaar, dus in principe is software niet zomaar
> patenteerbaar.
> Maar een ervaren advocaat kan vaak wel een technische draai geven aan
> software.  De software die in het ziekenhuis de straling doseert van het
> röntgenapparaat (of iets dergelijks) is gepatenteerd geloof ik.
Het nieuwe in de "uitvinding" moet in de hardware zitten, of je patent
is onafdwingbaar.

> Anderzijds is de 'progress bar' (die zegt hoever je download gevorderd is
> bv.) is ook gepatenteerd.
...maar het patent is niet afdwingbaar. En hopelijk blijft dat zo.

> Nu is het niet omdat er een patent is toegekend, dat het ook echt geldig is.
> Het kan in een rechtszaak even goed ongeldig verklaard worden.
Het moét in die rechtszaak zelfs ongeldig verklaard worden als het om
een softwarepatent gaat. Een rechter kand de wet niet zomaar naast zich
neerleggen.

Groet,

Mark
--